Laurel Jenkins och Davóne Tines ur Oedipus Rex på Kungliga Operan. Foto: Arne HyckenbergLaurel Jenkins och Davóne Tines ur Oedipus Rex på Kungliga Operan. Foto: Arne Hyckenberg
Laurel Jenkins och Davóne Tines ur Oedipus Rex på Kungliga Operan.  Foto: Arne Hyckenberg
Violeta Urmana och Joseph Kaiser i Oedipus Rex. Foto: Arne HyckenbergVioleta Urmana och Joseph Kaiser i Oedipus Rex. Foto: Arne Hyckenberg
Violeta Urmana och Joseph Kaiser i Oedipus Rex. Foto: Arne Hyckenberg
Joseph Kaiser och Pauline Cheviller ur Oedipus Rex på Kungliga Operan. Foto: Arne HyckenbergJoseph Kaiser och Pauline Cheviller ur Oedipus Rex på Kungliga Operan. Foto: Arne Hyckenberg
Joseph Kaiser och Pauline Cheviller ur Oedipus Rex på Kungliga Operan.  Foto: Arne Hyckenberg
Davóne Tines och Orphei drängar ur Oedipus Rex på Kungliga Operan. Foto: Arne HyckenbergDavóne Tines och Orphei drängar ur Oedipus Rex på Kungliga Operan. Foto: Arne Hyckenberg
Davóne Tines och Orphei drängar ur Oedipus Rex på Kungliga Operan. Foto: Arne Hyckenberg

Stravinskys verk balanserar på gränsen

Publicerad

Östersjöfestivalen i Stockholm drar i gång med Peter Sellars uppsättning av Stravinskys Oedipus Rex. Lars Sjöberg ser ett operaoratorium komma på avvägar.

Operaoratorium är en rubrik som kanske inte bärs av Stravinskys "Oedipus Rex" allena, men den var i alla händelser först. Dess förening av operan och oratoriet är inte en addition av två termer utan en multiplikation av två faktorer. Få musikdramatiska verk är så beroende av känslig scenisk gestaltning som just detta. 

Oftast ser man bara ett tråkigt konsertframförande i frack och lång klänning till ett soundtrack av idel kitsch från Händel till Verdi och med trumpetfanfarer à la disneyelefanter. Det är därför glädjande att årets Östersjöfestival öppnar med "Oedipus Rex" i riktig operainscenering, signerad Peter Sellars, om än inte med masker, ljussättning, entréer och sortier så som Stravinsky önskat och som skulle låta hans stilbrokiga men ändå så personliga musik, den ”igorianska”, komma till sin rätt. 

Iokastes aria är ju scenteater även om hon står blickstilla, hennes musik andas omätligt förakt för orakelkonster och samtidigt namnlös ångest inför vad spådomen kan innebära.

 

LÄS MER – Lars Sjöberg: Komiken skiner över Oscar Wilde-operan 

 

Ett citat från Verdis "Aida" utgör själva öppningstemat: "Du är mäktig, du är lycklig", som krigsgisslan Aida riktar till sin rival Amneris. Den hemlösa flyktingen, aktuellare än någonsin, är en central tanke i Sellars iscensättning – Oidipus följer sitt öde från Korint via Tebe till den sista viloplatsen i Kolonos. Stravinsky flyttar från Ryssland till Frankrike, Schweiz och slutligen Kalifornien utan riktig rota sig någonstans. 

 

Manskören Orphei Drängar

Men när nu Sellars riktar in sig på operan, hamnar det monumentala, statuariska oratoriet på avvägar, inte minst vad gäller körpartierna. Manskören Orphei Drängar är värda allt beröm regissören öser över dem, men det flaxande och krälande som folket i det pesthärjade Tebe skall leverera försvagar och spär ut framställningen. Och inte fick vi se Oidipus med utstungna ögon i den skakande klimax hans slutentré förväntas utgöra. Vad hade Stravinsky själv tyckt? Illa förmodligen, men det gjorde han ju för jämnan, så det räknas inte.

Sellars har effektivt ändrat på originalförfattaren Jean Cocteaus darling-to-kill, den katastrofala konferencier i frack som förväntas byta  språk från land till land. Här får i stället Antigone, Oidipus dotter/styvsyster, träda in som fransk berättare med ny kompletterande text från Sofokles i original, underbart framförd av Pauline Cheviller

 

Esa-Pekka Salonens mjuka anslag

Av de fyra solopartierna imponerades man mest av titelrollens Joseph Kaiser som efter ett olycksbådande öppningsvibrato plötsligt svingade sig upp till Oidipus svindlande höjder och blev kvar där. Dirigenten Esa-Pekka Salonens anslag var aningen mjukare än jag minns från Leonard Bernstein och Stravinsky själv.

Antigone och hennes syster Ismene följde efter paus med sin far in i Stravinskys betydligt kärvare Psalmsymfoni, också den en förbön i svåra tider.

 

Lars Sjöberg är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Lars Sjöberg: Kamraterna projicerar Mozarts opera på Natascha Kampusch 

 

Operaoratorium

Oedipus Rex

Av Igor Stravinsky

Regi Peter Sellars

Kungliga Hovkapellet

Orphei Drängar

Damer ur Gustaf Sjökvists Kammarkör och Sofia Vokalensemble

Dirigent Esa-Pekka Salonen

Östersjöfestivalen, Kungliga Operan

 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag