Humoristiskt och musikantiskt. Sjöholm och Ernman. Foto: ELENA MASTYNSKAJA / COPYRIGHTEDHumoristiskt och musikantiskt. Sjöholm och Ernman. Foto: ELENA MASTYNSKAJA / COPYRIGHTED
Humoristiskt och musikantiskt. Sjöholm och Ernman. Foto: ELENA MASTYNSKAJA / COPYRIGHTED
Helen Sjöholm och Malena Ernman har båda fått Expressens musikpris Spelmannen. Nu står de på scen ihop. Foto: ELENA MASTYNSKAJA / COPYRIGHT ELENA MASTYNSKAYAHelen Sjöholm och Malena Ernman har båda fått Expressens musikpris Spelmannen. Nu står de på scen ihop. Foto: ELENA MASTYNSKAJA / COPYRIGHT ELENA MASTYNSKAYA
Helen Sjöholm och Malena Ernman har båda fått Expressens musikpris Spelmannen. Nu står de på scen ihop. Foto: ELENA MASTYNSKAJA / COPYRIGHT ELENA MASTYNSKAYA

Malena Ernman och Helen Sjöholm är prima primadonnor

Publicerad

Fullblodsproffsen Malena Ernman och Helen Sjöholm blandar genrer hejvilt i Dalhalla.

Gunilla Brodrej går ner i det djupa kalkbrottet och känner sig upplyft.

Jag har varit i Dalarna några dagar och lite otippat fått hopp om livet, systerskapet och att musik ska byggas utav glädje, för att citera en berömd svensk filosof.

Och då har jag inte ens varit på någon av Spelmansstämmorna. Eller musikfestivaler. Dalarna dignar av durmusik på sommaren.

Strax utanför Mora spelas Paula af Malmborg Wards splitternya kammaropera ”Kärlekskriget” som bygger på Ebba Witt-Brattströms roman med samma namn. I Dalhalla, bara några mil därifrån, lyfter musiken mot himlen där också svalorna svirrar över det sagolika kalkbrottet.

 

Alla vill se Ernman bada

Malena Ernmans Dalhalla-konsert har vid det här laget blivit en institution, och har en publik som fyller upp varenda ledigt hotellrum på flera mils omkrets. Alla vill höra Ernman sjunga och se Ernman bada i det gröna iskalla vattnet. Alla vill höra Ernman kasta sig kors och tvärs över förmenta musikaliska gränser. Det enda som är viktigt här är att musiken är bra.

 

LÄS MER – Malena Ernman får Expressens musikpris Spelmannen: Jag brinner för förändring

 

Den här gången har hon med sig Helen Sjöholm och det blir ett omväxlande, för att inte säga vilt krängande program med den gemensamma nämnaren att ljudet (hör och häpna) är perfekt och musikerna strålande (saxofonisten Magnus Lindgren, gitarristen Mats Bergström, flöjtisten Janne Bengtson och trombonisten Karin Hammar för att bara nämna några). Men Ernman har också med sig sin egen dotter Beata, en omåttligt begåvad liten artist som gör låten ”Change” som hon skrivit tillsammans med sin duktiga kompis Sonja, båda har just gått ut femman i Adolf Fredriks musikklasser och släpper sin första singel med ett energiskt framträdande här i Dalhalla. Jag kan faktiskt inte bestämma mig för om det är gulligt eller vrickat att promota sitt eget barn så här, men Janne Bengtsons dotter Ellinor är också med på trumpet och vem surar när vädret är toppen och det låter bra? Det är gjort med den sorts frimodiga klackspark som också är Ernmans signum. 

Björn och Bennys fina låt om vänskap

 

Hon och Sjöholm inleder konserten med en av de finaste sångerna om kvinnlig vänskap som jag känner till. ”Ett herrans underverk”, ur ”Kristina från Duvemåla” av Björn och Benny.  Sedan följer ett närmast skamlöst underhållande program med musikal, jazz, visa, filmmusik och – förstås – lite klassiskt. Trots att Sjöholm inte har tagit en enda klassisk sånglektion framför hon Blomsterduetten ur ”Lakmé” med Ernman som om det vore den naturligaste saken i världen. Rent som källvatten.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej om Kristina från Duvemåla: Publiken ställde sig upp och skrek

 

Naturligtvis bjuder Helen Sjöholm på showstoppers som ”Gabriellas sång” från ”Såsom i himmelen” och ”Du måste finnas”, och förstås sjunger Ernman såväl Mozart som Bizet. Toppen alltihop. Men man kan inte låta bli att jämföra dem. Sjöholms enastående frasering och textbehandling å ena sidan. Ernmans virtuosa musikinstrument å den andra – hon kan lätt låta som en flöjt, ett kohorn och en piccolatrumpet. 

Det är som att uppleva en frispråkigare Alice Babs och en mer välsjungande Lill-Babs på samma scen. Ernman sjunger så man tappar hakan, Sjöholm kommer på en fyrfilig E4 och kör rakt in i hjärtat. Båda är enormt bjussiga artister. Några av de största vi har. Prestigelösa i sin framtoning, men fullblodsproffs. 

 

Dolly Parton och Annie Lennox

Sångerskorna är båda födda 1970, och hyllar sin barndoms popmusikaliska förebilder genom att avsluta med ett 1980-tals-pop-medley med låtar av Sade, Cindy Lauper, Dolly Parton, Gloria Estefan, Madonna och Annie Lennox. Låtar som präglade deras barndom. Kvinnor som sjöng.

Alice Babs och Lill-Babs skulle nog aldrig ha gjort en konsert i Dalhalla ihop om de fått chansen. Men när jag ser Sjöholm och Ernman ihop tänker jag på andra som jobbade ihop när jag och en stor del av publiken var liten: Prima primadonnor som Kjerstin Dellert och Elisabeth Söderström, Monica Nielsen och Monica Zetterlund, Monica Dominique och Kerstin Bagge. Man blir rent glad åt det.

Och i kväll spelar folkmusikbandet Systerpolskan i Rättviks kyrka. I Gagnef pågår musikfestivalen Skanka loss. Jag ser ingen större anledning att återvända till Stockholm just nu.

 

Malena Ernman & Helen Sjöholm

Konsert

Malena Ernman och Helen Sjöholm 

Dalhalla, Rättvik 7-9/7

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag