Polonius (Kim Begley) och Ofelia (Barbara Hannigan). Foto: RICHARD HUBERT SMITHPolonius (Kim Begley) och Ofelia (Barbara Hannigan). Foto: RICHARD HUBERT SMITH
Polonius (Kim Begley) och Ofelia (Barbara Hannigan). Foto: RICHARD HUBERT SMITH
Hamlet (Allan Clayton) och Ofelia (Barbara Hannigan). Foto: RICHARD HUBERT SMITH / GLYNDEBOURNEHamlet (Allan Clayton) och Ofelia (Barbara Hannigan). Foto: RICHARD HUBERT SMITH / GLYNDEBOURNE
Hamlet (Allan Clayton) och Ofelia (Barbara Hannigan). Foto: RICHARD HUBERT SMITH / GLYNDEBOURNE
Marcellus (James Newby), Hamlet (Allan Clayton), och Horatio (Jacques Imbrailo). Foto: RICHARD HUBERT SMITHMarcellus (James Newby), Hamlet (Allan Clayton), och Horatio (Jacques Imbrailo). Foto: RICHARD HUBERT SMITH
Marcellus (James Newby), Hamlet (Allan Clayton), och Horatio (Jacques Imbrailo). Foto: RICHARD HUBERT SMITH

En maxad Hamlet på den brittiska operafestivalen

Publicerad

Hanna Höglund går på brittisk operafestival för urpremiären av en maximalistisk "Hamlet".

Brett Dean är konstmusikens Arnold Schwarzenegger. Den australiske maximalisten skriver musik där huvudpoängen är konstant action och det gäller hans nya opera “Hamlet” på Glyndebourne också: Om inte en slagverksbomb briserar i bakgrunden så ligger stråk-snipers och tremolo-lurar i förgrunden, medan de hårt jobbande sångarna levererar sin sprechgesang – talsång – ovanpå. Ofta allt på en gång.

Man har aldrig tråkigt med Brett Dean. Men man går inte hem med några catchy melodier surrande i huvudet heller.

 

LÄS MER – Lars Sjöberg hör Brett Dean på Stockholms konserthus

 

Trots eller tack vare det är “Hamlet” på världsscenen Glyndebourne i East Sussex – dit publiken kommer i högtidsdräkt och äter lyxpicknick i parken med bräkande får och rullande gröna Jane Austen-kullar medan de svindyra handväskorna genomsöks efter potentiella terrorföremål – tonsättarens musikdramatiska kulmen så här långt. 

 

Sopranen Barbara Hannigan

“Hamlet” i librettisten Matthew Jocelyns Shakespeare-adapterade språkdräkt är ett verk rätt i tiden i ett land som med skakigt säkerhetsläge och underminerad makthavare lever med ständiga uppmaningar till vaksamhet på stan, tågen och tunnelbanan. Frågan är om det är ett verk också för framtiden? Skrivet för ett stjärnspäckat sångarlag där tenoren Allan Clayton i huvudrollen nu rimligen får sitt stora genombrott och sopranen Barbara Hannigan sjunger lika mycket som hon performance-gestaltar en nästan naken Ofelia i en galenskapsscen som lär bli en repertoarklassiker, är det inte omöjligt.

Här agerar Hamlet och Ofelia som två trängda djur i bur i en föreställning vars samtida slottsmiljö förhöjs av ensemblens vitsminkade ansikten. Som vore de alla redan döda. 

 

LÄS MER - Gunilla Brodrej mötte Brett Dean i Stockholm

 

Jag kan bli tokig på att partituret så sällan ger utrymme för andrum men samtidigt är jag imponerad av hur dirigenten Vladimir Jurowski och London Philharmonic Orchestra håller samman Deans överlagringar och surroundeffekter med körsångare utplacerade på scen, i diket och i auditoriet till den tajta helhet som föreställningen ändå är.

 

Regissören Neil Armfield 

Men varför låter regissören Neil Armfield Hamlet gå omkring ständigt ihopvikt som något slags Ringaren i Notre Dame-figur? Och varför har man inte gett mer utrymme åt Hannigans Ofelia som hon så framgångsrikt gestaltat i kompositören Hans Abrahamsens bejublade verk “Let me tell you” från 2013, där Ofelia är subjekt, inte offer.

Det är sådana missar som gör att “Hamlet” trots allt inte blir så modern, så skakande som den skulle kunna vara utan slutar som ett blodstänkt spektakel med värja, dödskalle – och till slut tystnad.

 

Opera

Hamlet

Av Brett Dean

Libretto Matthew Jocelyn efter William Shakespeare

Glyndebourne, England

Speltid 3 t.

 

Hanna Höglund är medarbetare på Expressens kultursida.

Hanna Höglund
Hanna Höglund

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag