Lennart Forsén (Hunding), Cornelia Beskow (Sieglinde) och Michael Weinius (Siegmund). Foto: MARKUS GÅRDERLennart Forsén (Hunding), Cornelia Beskow (Sieglinde) och Michael Weinius (Siegmund). Foto: MARKUS GÅRDER
Lennart Forsén (Hunding), Cornelia Beskow (Sieglinde) och Michael Weinius (Siegmund). Foto: MARKUS GÅRDER
Valkyrierna Sara Olsso, Susanna Stern, Monika Mannerström Skog, Johanna Rudström, Nina Stemme (Brünnhilde), Angela Rotondo, Marie-Louise Granström, Kristina Martling, Katarina Leoson. Foto: MARKUS GÅRDERValkyrierna Sara Olsso, Susanna Stern, Monika Mannerström Skog, Johanna Rudström, Nina Stemme (Brünnhilde), Angela Rotondo, Marie-Louise Granström, Kristina Martling, Katarina Leoson. Foto: MARKUS GÅRDER
Valkyrierna Sara Olsso, Susanna Stern, Monika Mannerström Skog, Johanna Rudström, Nina Stemme (Brünnhilde), Angela Rotondo, Marie-Louise Granström, Kristina Martling, Katarina Leoson. Foto: MARKUS GÅRDER
Katarina Dalayman (Fricka) Foto: MARKUS GÅRDERKatarina Dalayman (Fricka) Foto: MARKUS GÅRDER
Katarina Dalayman (Fricka) Foto: MARKUS GÅRDER
Den lyriskdramatiska sopranen Cornelia Beskow glänser som Sieglinde. Foto: MARKUS GÅRDERDen lyriskdramatiska sopranen Cornelia Beskow glänser som Sieglinde. Foto: MARKUS GÅRDER
Den lyriskdramatiska sopranen Cornelia Beskow glänser som Sieglinde. Foto: MARKUS GÅRDER

En gudomlig röst bland gudinnorna

Publicerad

Richard Wagners "Valkyrian" är Nina Stemmes show men Cornelia Beskows Sieglinde är minst lika mycket vokal gudinna.

"Nibelungens ring" är berättelsen om den gamla ordningens undergång, men samtidigt ett löfte om den nya, fria människans styrka och inte minst ansvar. 

Det är de verkligt fria som måste offra sig för att bana väg för den nya världen.

Och ingen känner offret närmare inpå huden än gudadottern Brünnhilde.

I Staffan Valdemar Holms drygt tio år gamla uppsättning av "Valkyrian" är det nu sopranen Nina Stemme som ÄR Brünnhilde. 

Hennes precisa röst följer gudadotterns egen utveckling: Från lekfull när hon är pappas (basbarytonen John Lundgrens Wotans) lydiga dotter, till bestämd – men stundtals rädd – rebell som finner sin egen vilja. 

 

LÄS MER – David Baas om "Rhenguldet": "Wagners tid är nu"

 

Utvecklingen understryks av Bente Lykke Møllers scenografi som går från Wotans salong där traditionen blickar ned från väggarna i form av nationalromantiska tavlor, till det dimtäta slagfältet där Brünnhildes systrar, valkyriorna, stormar fram.

Nina Stemme har tidigare gjort rollen som Brünnhildes halvsyster Sieglinde i samma uppsättning av "Valkyrian" men den är nu överlämnad till sopranen Cornelia Beskow. Resultatet är enastående.

Beskow har hela spektrumet från hunsad hustru till nykär – och därmed pånyttfödd – syster. Kraftpaketet, tenoren Michael Weinius, gör en stabil rolltolkning som föremålet för kärleken, Sieglindes bror Siegmund, men den som briljerar är Beskow. 

Hon har skörheten i rösten liksom den oändliga sorgen när Siegmund har fallit i strid.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej om urpremiären av samma "Valkyrian" 2006 

 

När Brünnhilde väljer att ta parti för Sieglinde väcker hon Wotans vrede. Som straff försänks hon i sömn uppe på Valkyrieklippan, omgiven av eld som bara en orädd hjälte kan tränga igenom.

Priset är högt. Men ställd inför den djupa kärleken mellan sina halvsyskon är Brünnhildes val – att gå emot pappa Wotan – inte längre ett fritt val, utan en nödvändighet.

 

Opera

Valkyrian

Av Richard Wagner

Regi Staffan Valdemar Holm

Scenografi och kostym Bente Lykke Møller

Dirigent Marko Letonja

Kungliga Operan, Stockholm

Speltid 5.30 t.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag