EN AV ROLLERNA. Marie-Louise Ekman i sitt tjänsterum på Dramaten. Foto: Cornelia NordströmEN AV ROLLERNA. Marie-Louise Ekman i sitt tjänsterum på Dramaten. Foto: Cornelia Nordström

EN AV ROLLERNA. Marie-Louise Ekman i sitt tjänsterum på Dramaten.

 Foto: Cornelia Nordström
FÖRFATTAREN. Klas Gustafson har fångat Ekman.FÖRFATTAREN. Klas Gustafson har fångat Ekman.

FÖRFATTAREN. Klas Gustafson har fångat Ekman.

"Marie-Louise Ekmans två liv"."Marie-Louise Ekmans två liv".
"Marie-Louise Ekmans två liv".

Nyfiken skildring av Marie-Louise Ekman

Publicerad

Martina Montelius minns "Sagan om den ensamma damen" och blir nostalgisk av Klas Gustafsons bok om Marie-Louise Ekman.

Mina tidigaste minnen involverar Marie-Louise Ekman (då De Geer Bergenstråhle). Hennes bok "Sagan om den ensamma damen" från 1977 övertrumfade varje barnbok som kom i min väg på Täby Centrums bokhandel och bibliotek.

Barnböckerna ljög, tyckte jag, med sina utfästelser om fred, natur och hänsyn till den lilla människan. Den ensamma damen talade sanning med sin brakskitande röv och sin gladlynta desperation. Klas Gustafsons vackra och ambitiösa "Marie-Louise Ekmans två liv" går tillbaka till Ekmans uppväxt i ett försök att dechiffrera flickan som blev kvinnan och konstnären Marie-Louise, och jag tror att den lyckas ovanligt bra.

 

Här finns ingen sentimentalisering, inga reflexmässiga antaganden. Snarare en förutsättningslös nyfikenhet på en människa som egentligen är omöjlig att placera. Konstnärlig verksamhet är en mellan tänderna gnisslande skorpa att kultivera över uppväxtens aldrig riktigt läkta skador, men Ekman är också många andra kvinnor:

Bland annat en chef, senast för Dramaten, som försökt förändra själva begreppen "chef" och "organisation" genom att integrera sitt konstnärskap i ledarrollen. En person som, oavsett samhällsposition och privatlivsstatus, vidhållit en grundläggande mänsklighet som tycks vara kompromisslös i sin vilja att inkludera svagheten och känsligheten i styrkedemonstrationerna. Eftersom känslighet och styrka inte klarar sig utan varandra.

 

Hon kommer till mig som en nygammal tröst, Ekman, i denna frikostigt illustrerade skildring av ett motsättningsfullt liv som bara tycks ha börjat. Hon återkommer som en påminnelse om vad jag insåg redan i mötet med Den ensamma damen, när jag inte kunde formulera det i ord: att det är just patetiken, den blottade, orimliga lusten, de nästan perverst högt ställda kraven på en värld som oftast inte svarar, som ger livet sin mening.

Detta blir en större och större hemlighet i takt med samhällsutvecklingen. Men det fortsätter att vara sant.

 

Följ Expressen Litteratur och Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Martina Montelius
Martina Montelius
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag