Ur "Dr Moreaus ö" på Moment:teater. Foto: PETTER COHENUr "Dr Moreaus ö" på Moment:teater. Foto: PETTER COHEN
Ur "Dr Moreaus ö" på Moment:teater. Foto: PETTER COHEN
Den lekfulla ensemblen i "Dr Moreaus ö" på Moment:teater. Foto: PETTER COHENDen lekfulla ensemblen i "Dr Moreaus ö" på Moment:teater. Foto: PETTER COHEN
Den lekfulla ensemblen i "Dr Moreaus ö" på Moment:teater. Foto: PETTER COHEN

Moment har blivit ännu mer publiktillvänt

Publicerad

Moment: teater i Gubbängen bjuder på en åktur med HG Wells science fiction-historia.

På Moment:teater i Gubbängen är det en oxblodsfärgad Chesterfield-soffa som föreställer det förlista fartyget ”Lady Vain” från vilket Edward Prendick till slut driver iland på Dr Moreaus ö. Tillsammans med västar, käppar, tropikhattar och engelsk marmelad läggs HG Wells science fiction-historia från 1896 tydligt fast  i det brittiska imperiets tid, där den vite mannen, företrädesvis engelsman, ägde världen; för exploatering, äventyr, experiment.

Andreas Boonstras och regissörens Rikard Lekanders bearbetning av historien om en galen forskare som på en ö i Stilla havet förvandlar djur till ett slags människor är på en gång trogen och anarkistisk – enligt moments genom åren väl beprövade dramaturgiska recept. Och som jag är barnsligt förtjust i.

 

LÄS MER: Maria Edström recenserar "Krig på fjärde våningen" på Uppsala stadsteater

 

Receptet är blandningen av inlevelse och distans på moments eget postmoderna, populärkulturella och ironiska vis. Skådespelarna förklarar pjäsen och sina roller, associerar iväg, tolkar det luriga budskapet – allt med en uppfriskande drift med vår tids insyn och transparens-lingo.

Men sen ”drar det i gestaltningstarmen” och det blir åka av, till husmusikern Simon Steenslands suggestiva sound-track och i Åsa Berglund Cowburns ”man-tar-vad-haver”- scenografi. Berättarröster, stumfilmsestetik men också ett rörande allvar kring dessa djurmänniskor som också gestaltas så vackert och enkelt. 

Ensemblen är lekfull och snabb där nytillskottet Cecilia Milocco som Prendick är helt rätt. Min favorit Josefin Ankarberg, och hennes jovialiskt galne Dr Moreaus plus en milt näsvis ap-människa är helt ljuvliga.

Ärligt talat har jag varit lite orolig sen Pontus Stanshäll lämnade Moment för att bli konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, men Gubbängenscenen inte bara klarar sig utan har liksom växt och samlat ihop sig. Kanske inte riktigt lika avantgarde-punk som förr men å andra sidan – och något som teaterns faktiskt alltid eftersträvat – mer publiktillvända.

 

LÄS MER: Maria Edström om Marie-Louise Ekmans "Försökskaninerna" på Dramaten 

 

Teater

Dr. Moreaus ö 

Dramatisering av Andreas Boonstra och Rikard Lekander fritt efter H G Wells roman

Regi Rikard Lekander.

Moment:teater, Gubbängen

Speltid 2.40 t.

Maria Edström
Maria Edström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag