Beväpnade poliser utanför Stockholm slott. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TTBeväpnade poliser utanför Stockholm slott. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT
Beväpnade poliser utanför Stockholm slott. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT
Anna Hellgren. Foto: MIKAEL SJÖBERGAnna Hellgren. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Anna Hellgren. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Mitt barn kommer att tillhöra de första vittnena

Publicerad
Uppdaterad

Anna Hellgren skriver om att bära sitt barn bort från attacken och in i en ny tid.

Jag bär mitt barn från Skanstull, bort från stan. Jag håller henne tätt intill kroppen och vi tar den gamla bron, visst måste den vara säkrare? Högt där uppe ett konstant flöde av sirener. Poliser, ambulanser. Människor går sammanbitna söderut.

En del av dem vi mött på vägen vet inte vad som hänt än. Det syns i deras ögon, fredagsljuset. Mitt barn är för litet för att förstå vad som händer, hennes mamma och jag tar omvägar, undviker tunnlar, folksamlingar.

Utmed vägen står gråtande tonåringar och skriker om skottlossning i telefoner. Deras mammor är på väg.

Själv har jag fått ringa min mamma och systerdotter på shoppingbesök från Östergötland en minut efter terrorflashen och ansträngt mig för att vara lugn när jag bara ville skrika att de genast måste ta sig ut från Gallerian, där de gudskelov är och inte på Åhléns.

 

I en helt annan tid, två timmar tidigare, såg jag nio åldrade skådespelare framföra en dramatisering av Svetlana Aleksijevitjs “De sista vittnena” på Unga Dramaten. Tio berättelser om hur de upplevde och överlevde andra världskriget som barn och hur de aldrig kommer att glömma. Gunnel Lindbloms ögon är magiska.

“De sista vittnena” minns exakt var de befann sig när kriget kom. Hur syrenerna bäddade in hela Minsk i ett sött försommartöcken, hur föräldrarna grät och bomberna skar sönder hörseln på dem som glömda att hålla för öronen och gapa när de föll.

 

Attacken i centrala Stockholm är inte början på ett krig. Än vet ingen vem som utfört den, eller varför människor dödats en ovanligt varm eftermiddag i april.

Men tiden är ny. Attacken i Stockholm är en halväten morotskaka på Lilla caféet på Söder, en bultande puls medan telefonsignaler ekar tomma. En dammig viadukt bländad av blåljus.

Den lilla i min famn kommer inte ens att minnas tiden före.

Hon kommer att tillhöra de första vittnena.

 

Anna Hellgren är redaktör för Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Jonas Gardell: "Vi kommer inte att låta dem ta vårt Stockholm ifrån oss"

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag