Foto: Thomas Coex
 Foto: Thomas Coex

Medial massinvasion

Publicerad
Uppdaterad
MarieLouise Samuelsson undrar varför så många journalister måste belasta katastrofdrabbade Haitis resurser.
 Varför måste så många journalister belasta Haitis resurser? Att traditionella medier ska vara på plats är självklart, men det är svårt att se det självklara i att det behövs horder av journalister som beskriver en situation som ofattbar och obeskrivlig.
Varför inte medialt undantagstillstånd och begränsning av antalet reportrar och fotografer? Varför inte offra yrkeskoketteri och konkurrens, varför inte ge avkall på en annars rimlig strävan, att till varje pris ha sin utsända på plats? Det kunde räcka med ett globalt medieteam, bestående av Haitikännare, gärna sjukvårdsutbildade.
Aldrig så skickliga journalister utan specialkunskaper kan inte bidra med så mycket mer än att det är fruktansvärt och, som det heter i Radiohjälpens maning, ”övergår mänskligt förstånd”.
Att skildra tragedier är svårt, även med förståndet i behåll. Det ska till stor stilistisk skicklighet för att inte åstadkomma språkliga motsvarigheter till älg i solnedgång.
Retoriken blir repetitiv. FN klassar detta som den ojämförligt största naturkatastrofen, men vi känner ändå väl igen både språkbruket och själva urvalet av händelser: kampen mot klockan, svenska plan som lyfter med räddningspersonal, hjälpen som inte når fram, plundring, mirakelräddade barn grävs fram ur rasmassorna.
Medieliturgins uttjänta fraser riskerar i värsta fall att förminska det som hänt, liksom när man gör nyheter av att journalister känner sig hjälplösa inför hjälpbehövande eller hotade av desperata.
Mediers uppgift gällande Haiti sägs vara att väcka givarvilja.
I så fall borde man också kunna tänka sig att spara in på resorna just nu och i stället ge pengar direkt till hjälporganisationerna.
Finns det till äventyrs ändå något över i utrikesbevakningsbudgeten kan det användas för att skildra länder som Haiti mer kontinuerligt, före och efter ett akut katastrofskeende.
MarieLouise Samuelsson
MarieLouise Samuelsson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag