Vardagsmisantropen Mats Jonsson briljerar i Mats kamp. (Bilden är beskuren). Foto: Ill. Mats Jonsson
Vardagsmisantropen Mats Jonsson briljerar i Mats kamp. (Bilden är beskuren). Foto: Ill. Mats Jonsson

Mats Jonsson: Mats kamp

Publicerad
Uppdaterad
I sin nya serieroman tränger Mats Jonsson längre in i mörkret än han gjort tidigare. Andreas Nordström gläds åt en socialrealistisk thriller med strindbergsk potential.
En tecknad snopp, som ser ut som om den ritats av en salongsberusad 9-åring. Skulle det kunna störa världsordningen? Jajamen. I alla fall om du frågar Apple. När Mats Jonssons serieroman Hey Princess skulle lanseras för Apples läsplatta Ipad tvingades han självcensurera flera av sina brutalnaivistiskt tecknade rutor. Däribland en handfull bilder av sin egen snorre. Allt enligt det pimpinetta företagets digitala budord. Idiotiskt, förstås. Men frågan är om Jonssons konstnärskap någonsin kommer att få ett större erkännande - det är ju ett kvitto på att hans bildkonst vibrerar av liv och libido.
Ett kvitto som Jonsson förmodligen behöver. 2002 var Hey princess nära att dränkas av kärlek. Men hans förra bok, I detta satans rum, mottogs med en olycksbådande tystnad.

Med famnen full av ljummen hype fortsätter han nu den ständigt pågående berättelsen om sitt liv med boken Mats kamp. Här har Jonsson avancerat fram till det största som någonsin hänt honom. Nej, inte ögonblicket när Fredrik Strage bjuder på shotsbricka på Zombie Bar. Mats kamp handlar om när Mats Jonsson blir pappa.
Det börjar bra. Vi dras djupt ner i indiefylla och existentiellt ältande. Jonssons teckningar ser fortfarande ut som om han ritat dem med fötterna. Det fumliga bildspråket tar, som alltid, en stund att vänja sig vid. Men svärtan, den bokstavliga, i hans teckningar ger en dov klangbotten åt de dystra passagerna. Det finns en bild där Mats står i bara kallingarna i sin lilla etta. Han har just vaknat av att ha pissat ner sig efter en tid av slentriansupande. Den bilden känns.

Men sedan uppstår ett problem. Inte för Jonssons del, men för läsarens. Han får det där barnet. Här inleds en vådlig balansakt vid banalitetens rand. Ett barns tillblivelse är ett mirakel, men det är också något märkligt jämlikande. Det förvandlar nämligen oss alla till flinande vulgärfilosofer. Allt vi säger krymper fenomenet. Det finns inte en nybliven förälder som inte berusats av de fromma insikter som genomströmmar Jonsson.
Det här låter förstås som ett mördande tråkigt romantiserande av den lidande konstnären, och det ber jag om ursäkt för. Men det kan inte hjälpas. Det är som snett leende vardagsmisantrop Jonsson briljerar. Att höra honom kurra över sitt barns näpna oskyldighet blir som att läsa julklappsrim av Schopenhauer.
Samtidigt är Jonsson gissningsvis först i litteraturhistorien med att namedroppa Rapemans singelbaksida "Marmoset" i en kärleksförklaring till ett barn, och efter några sidor av jamsande fräter sig småbarnslivets mödor in i historien.
Då tränger sig Jonsson också längre in i mörkret än han någonsin gjort. Den knivskarpa gestaltningen av tiden på ett föräldrakooperativ i Stockholms mest karikatyrliknande innerstadsområde är en socialrealistisk thriller som glöder av politiskt patos. Det är en enastående skildring. Omöjlig att värja sig mot tack vare Jonssons oskuldsfulla och kristallklara uppriktighet. Han skriver som en gossopran sjunger.

Med Mats kamp säkrar Jonsson åter­igen en frontposition i det svenska serieunder som bara fortsätter att imponera. Tillsammans med Martin Kellerman är han en av våra främsta samtidsskildrare. Alla kategorier.
I sin recension av Hey princess i Expressen önskade Björn Wiman att Jonsson skulle få ett barn. Wiman menade att föräldralivets knog parat med Jonssons svartsyn skulle resultera i god läsning. Det gjorde det. Nu får vi hoppas på fler ungar. Det är ju, som alla sakkunniga vet, inte dubbelt så jobbigt att fostra två barn. Det är 37 gånger så jobbigt. Vi pratar logaritmiska skalor här. Med ett helt knippe snoriga glin hängandes i byxbenen skulle Jonsson bli seriekonstens Strindberg.

Andreas Nordström
kulturen@expressen.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag