INSYN. Razmus Nyström och Per Öhagen i "Fablerna". Foto: Petra HellbergINSYN. Razmus Nyström och Per Öhagen i "Fablerna". Foto: Petra Hellberg
INSYN. Razmus Nyström och Per Öhagen i "Fablerna". Foto: Petra Hellberg
Carolina Frände.Carolina Frände.
Carolina Frände.

Djuriska människor på Skärholmens scen

Publicerad

Margareta Sörenson ser olika varelser mötas och samexistera på Stadsteatern i Skärholmen.

Ett allåldersverk landar på Stadsteaterns scen i Skärholmen så att fjädrarna yr och hundkäftarna dreglar. Klassiska djurfabler visar sig än en gång vara pålitligt grundmaterial och här knapras fablernas något förnumstiga moralkakor på nytt sätt.

De västerländska djurfablerna handlar om hur starka djur möter svaga och svårbemästrade lägen uppstår, som kan tolkas till människospråk. Det slutar inte med att, som i folksagorna, en liten askepåt besegrar jätten.

Här handlar det om att göra en realistisk bedömning av egen svaghet och motståndarens styrka. "Döm ingenting efter skenet!" mässar fabeln. Eller snusförnuftigt: "När storfolk slåss, kan småfolk intet bättre göra än hålla sig undan."

Från punk till kantat

Carolina Frände svingar ånyo ett trollspö över sin ensemble, som denna gång både dansar, sjunger, spelar musik och roller, och talar. Janne Tavares musik sträcker sig från punk till kantat och kletzmer och hela denna musikaliska och multikapabla septett drar fablerna till nya och roliga höjder.

Och allvarliga - fablernas grymma och pragmatiska sidor viftas inte bort; lika sant som att en stor elefant kan vara livrädd för en mygga, lika sant är att det inte är någon bra idé att mopsa sig mot vargen om man är en killing, smartare lösningar finns.

Fåniga krabbor

Sömlöst glider dans och skådespel och sång i och ur varandra. Begreppen stor, liten och kön används kreativt: en slank skådespelerska får vara elefant, myggan spelas av gruppens störste man bärande ytterligare en person på axlarna.

Djurmaskerna är av gles ståltråd och genomsiktliga, på samma sätt som djuren i fablerna är lättgenomskådade bilder av människorna. Ibland levereras fabelns text parallellt med en spelad scen, ibland i efterskott - med pluralformer och svåra ord i behåll.

De underbart fånigt snedsimmande krabborna får aldrig någon kommentar; men så får man ju också tänka själv på ett ovanligt kreativt vis om varelsers möten och samexistens.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag