Hulda Lind Jóhannsdóttir och Simon J Berger. Foto: Roger Stenberg
Hulda Lind Jóhannsdóttir och Simon J Berger.  Foto: Roger Stenberg

Mannen i ormskinnsjackan: Dramaten

Publicerad
Uppdaterad
Johan Hilton: Fokus flackar och tempot sackar i Mannen i ormskinnsjackan på Dramatens lilla scen.
En riktigt bra Tennessee Williams-pjäs har samma kathartiska effekt som en antik tragedi.
I Mannen i ormskinnsjackan står visserligen de mytologiska referenserna som spjut i backen när de löpska småstadsmenaderna flockas kring den dubiöse hunken Val Xavier (Simon J Berger).
Men tiden har varit sträng mot Williams 40-talsstycke. I dag har det förmodligen mer gemensamt med Den sista färden än med Backanterna. Här är i princip varenda bybo en dreglande bonnläpp med grannskapstyrannisk agenda och en räv bakom örat.
Malin Stenberg gör sitt allra yttersta för att blåsa liv i denna allusionstinna melodram på Dramatens lilla scen.
Laborerar med genus genom att låta David Mjönes gestalta en av grannskapets mindre älskvärda grannkäringar. Stryker feta streck under sexualitetstematiken när Tanja Lorentzons Eva juckar som en brunstig terrier mot Xavier.
Och i fonden vankar Omid Khansaris amerikanska urinvånare omkring och påminner om den vite mannens moraliska skuldbörda.
Men även om Stenberg söker nya vägar och på vägen lockar fram utmärkta skådespelarinsatser – Lotta Tejles förnumstigt nickande kristna toka går bara inte att motstå – är det en skadeskjuten föreställning som inleder Dramatens spelår. Fokus flackar, tempot sackar.
Mannen i ormskinnsjackan påminner kort och gott mest om en beskedlig snok. Som dessutom ringlar långsamt.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag