Hannes Meidal som Hamlet. Foto: MATS BÄCKERHannes Meidal som Hamlet. Foto: MATS BÄCKER
Hannes Meidal som Hamlet. Foto: MATS BÄCKER
Hannes Meidal som Hamlet. Foto: MATS BÄCKERHannes Meidal som Hamlet. Foto: MATS BÄCKER
Hannes Meidal som Hamlet. Foto: MATS BÄCKER
Gerda Englund, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Alexander Ohakas, Simon Reithner, Per Sandberg, Yngve Dahlberg i "Hamlet". Foto: MATS BÄCKERGerda Englund, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Alexander Ohakas, Simon Reithner, Per Sandberg, Yngve Dahlberg i "Hamlet". Foto: MATS BÄCKER
Gerda Englund, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Alexander Ohakas, Simon Reithner, Per Sandberg, Yngve Dahlberg i "Hamlet". Foto: MATS BÄCKER
Hela ensemblen i "Hamlet". Foto: MATS BÄCKERHela ensemblen i "Hamlet". Foto: MATS BÄCKER
Hela ensemblen i "Hamlet". Foto: MATS BÄCKER

Maktlös prins för en högerextrem tid

Publicerad

Jens Ohlin omtolkar "Hamlet" i en omskakande föreställning på Teater Galeasen i Stockholm. Hanna Nordenhök ser en pjäs där ingen går fri.

Teater

Hamlet

Av Jens Ohlin och Hannes Meidal

Regi Jens Ohlin

Teater Galeasen i samarbete med Dramaten

Speltid 1.40 t.

En sovande och maktlös prins i en rullstol. Ett profetiskt barn i kaninkostym som likt en budbärare från underlandet, mellan dröm och verklighet, ritar sanningar över källarväggarna. Ett gallergolv som täcker scenrummet blir en påminnelse om möjligheten att vara underställd och överordnad, instängd och fri, levande och död. Ur led är tiden i den ruttna danska staten.

Få uppsättningar av klassiska verk där en tydlig estetisk (och politisk) vilja finns att göra gamla texter samtida, lyckas. Med Jens Ohlins och Hannes Meidals nytolkning av "Hamlet" på Teater Galeasen i Stockholm är det precis tvärtom. På ett allt annat än pamflettartat vis talar den med skakande precision rakt in i en samtid där högerpopulism och extremism drar fram som löpeldar över världen, och möjligheterna till motstånd hela tiden krymper. 

LÄS MER: Hanna Nordenhök ser "Macbeth" på Maximteatern

Föreställningen ger inga enkla lösningar, men däremot kropp åt hopplösheten inför en dystopisk tid. Allt samspelar på ett omsorgsfullt vis – Ulrika Ritters mask, Jens Ohlin och Joakim Bayoumi Karlssons scenrum, Matilda Hyttstens kostym, Linus Fellboms ljus, Foad Arbabis musik, Jens Ohlins intelligenta regi och de fantastiska skådespelarna. 

Per Sandbergs gestaltning av Claudius, en Trump-likt psykopatisk och oberäknelig despot, är i varje ögonblick imponerande. Liksom Hannes Meidals tvivlande och rasande Hamlet, där varje gest och uttryck är välspelade. Och den glimrande Monica Stenbeck gör Gertrudes moderskyla och uppslutning kring den nye ledaren lika begriplig som ohygglig, genom en precis gestaltning av drottningens ressentiment mot en depressiv och förtryckande ex-make. Det blir med andra ord politisk teater när den är som bäst, öppen och mångtydig och frågande.

LÄS MER: Hanna Nordenhök ser "Ritter, Dene, Voss" på Dramaten

Så är också det fritt omtolkande manusarbetet förvånansvärt lyckat. I Ohlins och Meidals tappning blir sagans olycksalige hjälte en intressant hybrid mellan den danske prinsen och en annan prins i teaterhistorien, den i källarhålet instängde Sigismund i Pedro Calderón de la Barcas 1600-talspjäs "Livet en dröm". Galeasens prins kastas mellan Sigismunds handlingskraft och Hamlets tvivel, och källarsceneriet och drömlikheten spelar väl mot texten, där sanningsbegrepp och ideologiska förskjutningar hela tiden aktualiseras och sätts i gungning. Vi borde aldrig ha släppt ut honom ur källaren och in i värmen, sägs det från scenen om Claudius – också han innan sitt maktövertagande en instängd och avvisad – och mellan raderna ekar det kusligt av vår egen samtid. 

Greppet att låta Hamlet och Claudius dela detta ursprung i det underjordiskt undanträngda är faktiskt genialt. Ohlin och Meidal vänder ansvaret för en havererad världsordning in mot oss själva. Ingen går fri. Jag går sorgsen men helt och fullt förförd från deras oavvisliga föreställning.    

Hanna Nordenhök
Hanna Nordenhök

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag