Marianne Lindberg De Geer, konstnär och avgående chef för Konst och design på Kulturhuset Statsteatern i Stockholm. Foto: Anna-Karin Nilsson

Marianne Lindberg De Geer, konstnär och avgående chef för Konst och design på Kulturhuset Statsteatern i Stockholm.

 Foto: Anna-Karin Nilsson
Benny Fredriksson, vd Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Foto: Petra Hellberg
Benny Fredriksson, vd Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.  Foto: Petra Hellberg
Makode Linde fick inte använda namnet på sin kommande utställning, "Negerkungens återkomst", som han ville. Foto: Peo Nilsson
Makode Linde fick inte använda namnet på sin kommande utställning, "Negerkungens återkomst", som han ville. Foto: Peo Nilsson

"Limpan" lämnar Kulturhuset - i protest

Publicerad

Konst-och designchefen Marianne Lindberg De Geer säger upp sig från Kulturhuset Stadsteatern i protest mot ledningen. Karin Olsson om en institution som har en del att förklara. 

Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm har kommit att bli något av en symbol för den samtida ängsligheten i kulturvärlden. Vd Benny Fredrikssons beslut att stoppa namnet på Makode Lindes kommande utställning - "Negerkungens återkomst" - från affischerna har fått stor uppmärksamhet. Liksom hans skepsis mot Lars Vilks. Trots att Vilks, inbjuden av konstchefen Marianne Lindberg De Geer, hade skrivit i programkatalogen till Anna Odells utställning ville inte Benny Fredriksson se honom på vernissagen. I en intervju förklarade han att varken personal eller besökare skulle behöva "känna sig kränkta" av verksamheten (DN 27/11). Den gamla Tintin-historien ligger också som en skugga över huset.

 

Marianne Lindberg De Geer har på ett rakryggat sätt stått upp för konstens frihet, i öppen konflikt med sin chef. Och nu säger hon upp sig, med omedelbar verkan.

Uppsägningen registrerades under måndagen och i en lång anklagelseakt skriver hon att "drömmen om Kulturhuset Stadsteatern som en fri och djärv plats för konsten, yttrandefriheten och de dagsaktuella frågorna är borta."

Sammanslagningen av Kulturhuset och Stadsteatern under Fredrikssons ledning har inte fungerat, anser hon. Resultatet uppges ha blivit "osjälvständig och ängslig administration, osjälvständig och ängslig konstnärlig personal".

 

Förutom missnöje med sitt mandat och personalpolitiken ("DN kallas internt för vår personaltidning. Det är där vi informeras") anger hon vinterns offentliga dispyter med Benny Fredriksson som en viktig orsak till uppsägningen: "Jag står ensam i media mot min vd. Arbetskamraterna runt mig tystnar eller viskar bifall med fladdrande blick". Hon kritiserar också vd:ns möte med Afrosvenskarnas riksförbund angående Makode Lindes konst. "Konsten i Kulturhuset har blivit en genre styrd av opinionsundersökningar. Det kan jag inte sanktionera".

 

Marianne Lindberg De Geer är en av Sveriges mest uppskattade konstnärer och ett barn av den upproriska 68-andan, långt från dagens anpassliga arbetsklimat. Det är nog inte utan en viss lättnad som Benny Fredriksson mottar hennes beslut att gå, i stället för att som tänkt stanna till sommaren. Men det blir ett tystare och tråkigare kulturhus utan henne. Och Fredriksson har minst sagt en del att förklara.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida