Tvivelaktiga omsorger. Malin Byström (Jenufa) och Lena Nordin (Kostelnicka) i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARITvivelaktiga omsorger. Malin Byström (Jenufa) och Lena Nordin (Kostelnicka) i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI
Tvivelaktiga omsorger. Malin Byström (Jenufa) och Lena Nordin (Kostelnicka) i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI
Andrea Carè (Steva) och Malin Byström (Jenufa) i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARIAndrea Carè (Steva) och Malin Byström (Jenufa) i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI
Andrea Carè (Steva) och Malin Byström (Jenufa) i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI
Malin Byström i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARIMalin Byström i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI
Malin Byström i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI
Lena Nordin och Malin Byström i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARILena Nordin och Malin Byström i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI
Lena Nordin och Malin Byström i "Jenufa". Foto: MARYAM BARARI

Lena Nordins glansfulla comeback på operan

Publicerad

Kvinnorna i Janaceks "Jenufa" blir hederskulturens offer och förövare. Gunilla Brodrej känner sig bara delvis indragen.

Opera

Jenufa

Av Leos Janacek

Regi Anniles Miskimmon

Dirigent Lawrence Renes

Kungliga Operan

Speltid 2.25 t.

Två hemska saker händer den unga Jenufa. Det ena är att hon blir knivskuren av en svartsjuk man och ärras för livet. Det andra är att hennes spädbarn tas ifrån henne och dödas. 

Pjäsen som Leos Janacek skrev sin opera på var skoningslöst realistisk. Pragpubliken drog efter andan. Samma sak skedde med operan 1904. Det var helt enkelt för mycket och därmed perfekt för Janaceks syften. Chock var liksom på modet när operan hade premiär. Adderades underhållande scener med pittoresk lokalfärg (festande kör, fyllkajor, parant bondkäring, sprättig domare) blev det ändå bättre. 

Elisabeth Söderströms inspelning

Men Janaceks musik är allt annat än buskis. Den är vemodig, dramatisk och berörande. Det räcker med att lyssna på Elisabeth Söderströms inspelning (Decca) för att uppleva tragedin innanför huden. Men jag får inte kontakt med den där oerhörda känslan på Kungliga operan. 

Det är inte mycket i regissören Anniles Miskimmons läsning förutom förflyttningen i tid och rum till Irland 20 år framåt som känns särskilt nytt. Regin är ojämn. Smärta=kasta sig på golvet. Sorg=stappla fram. In med kören. Ut med kören. Döda vinklar där spelet liksom har upphört. I birollerna kan det glimma till.

Varför man bestämt sig för att återanvända uppsättningen (från Scottish opera och Den Jyske opera) är lite av en gåta. Jag ser ingen större plan än att kunna engagera den lysande tenoren Andrea Carè (Steva), låta den pensionerade sopranen Lena Nordin (Kostelnicka) göra glansfull comeback och, med rätta, ge sopranen Malin Byström titelrollen. Byström har en vidunderlig, fri och mörkt klingande sopran. Men detta är lika mycket Lena Nordins kväll. Man kan strängt taget se operan för hennes skull. Det onämnbara dådet. I kontexten hederskultur är de alltmer desperata omsorgerna om den unga Jenufa nästan outhärdliga att se.

 

LÄS MER: Männen sjunger ut i Umeå

 

Handlingen är denna: Jenufa väntar barn med en slarver som heter Steva, arvtagare till kvarnen i byn. Alla dansar efter hans pipa. Steva gör entré med en ystert festande kör i följe och vinkar avvärjande till sin tjej Jenufa när hon försöker få hans uppmärksamhet. Hon bär deras barn i magen och har börjat oroa sig för framtiden (de borde gifta sig), men han är upptagen med sitt partajande, ser hon inte det liksom? 

Stevas halvbror Laca (Jesper Taube) försöker utan framgång få Jenufa att välja honom istället för hans hopplösa brorsa. Men Laca är så svartsjuk att han skär Jenufa med kniv i ansiktet. 

Det märkliga är att Jenufa med tiden förlåter honom för det. Hon förlåter till och med sin fostermor (Lena Nordin), fast hon gör det värsta man kan göra en nybliven ung förstföderska. En av Jenufas nyckelrepliker är: "jag har också syndat för kärlekens skull". Från hovkapellet hörs tragiken och de olika dimensionerna av den slutsatsen. I hennes begreppsvärld är sex före äktenskapet en lika stor synd som misshandel och mord. Här borde publiken kippa efter andan. Men bortsett från den höga musikaliska kvalitén är detta en märkligt oengagerad föreställning.

 

LÄS MER: Operans Otello utan den tändande gnistan

 

Lena Nordins Kostelnicka är enastående i den stora scenen där hon övertygar sig själv om att hon måste göra det otänkbara, döda Jenufas barn. Hon gör det utan större åthävor, ändå tycks hennes röst och gestalt rymma hela operans djupaste mening.  

Gunilla Brodrej är scenredaktör och kritiker på Expressens kultursida. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag