Modell i kostym från Digby Morton, fotograferad i krigsruiner 1941. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVESModell i kostym från Digby Morton, fotograferad i krigsruiner 1941. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVES
Modell i kostym från Digby Morton, fotograferad i krigsruiner 1941. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVES
På väg från frisören får pudeln åka i cykelkorg. Paris 1944. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVESPå väg från frisören får pudeln åka i cykelkorg. Paris 1944. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVES
På väg från frisören får pudeln åka i cykelkorg. Paris 1944. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVES
Modefotografering på puben "The six bells" i engelska East Sussex 1950. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVESModefotografering på puben "The six bells" i engelska East Sussex 1950. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVES
Modefotografering på puben "The six bells" i engelska East Sussex 1950. Foto: LEE MILLER / LEE MILLER ARCHIVES
Lee Miller i amerikansk uniform, fotograferad av en kollega 1944. Foto: DAVID E SCHERMANLee Miller i amerikansk uniform, fotograferad av en kollega 1944. Foto: DAVID E SCHERMAN
Lee Miller i amerikansk uniform, fotograferad av en kollega 1944. Foto: DAVID E SCHERMAN

Legendariskt mode i krigets skugga

Publicerad

Lee Miller har tagit några av Andra världskrigets mest ikoniska bilder. Nils Forsberg ser en utställning som fokuserar på hennes parallella karriär – den som modefotograf.

Att ingen ännu gjort en film om Lee Millers liv är obegripligt: Det får Ernest Hemingway att framstå som en alkoholiserad amatör. Enda rimliga förklaringen jag ser till att Hollywood inte kastat sig över det är att ingen skådespelare har rätt look, i skärningspunkten mellan Ingrid Bergman och Grace Kelly.

När en viss Condé Nast 1927 råkade rädda henne från att bli överkörd på Manhattan och gjorde henne till modell i Vogue var hon 20 år. Då hade hon redan hunnit rymma till Paris från småstaden Poughkeepsie, hämtas hem av pappan bara för att skriva in sig på en konstskola i New York. Efter några år blev det Paris igen, där hon genast sökte sig till konstnärskretsarna, brädade Man Rays dåvarande älskarinna Kiki de Montparnasse och blev både modell och musa, samtidigt som hon utvecklade sitt eget fotograferande. 

Brittiska Vogue

Snart tröttnade hon på den svartsjuke surrealisten och förde under en tid ett kringflackande liv på tre kontinenter. När andra världskriget kom blev hon krigsfotograf åt brittiska Vogue, men också åt den amerikanska armén. Det är, summariskt, första halvan av hennes liv. 

Många av Millers bilder är allmänt kända, men inte alla vet vem fotografen är: De båda misshandlade lägervakterna som står på knä i en källare i Buchenwald. Kvinnorna i märkliga skyddsmasker i vid ingången till ett skyddsrum i London 1941. Eller självporträttet när hon sitter i ett badkar i München 1945, med de amerikanska M1943-armékängorna stående på golvet framför och en liten inramad bild på badkarskanten av badkarets ägare: Adolf Hitler.

 

LÄS MER – Nils Forsberg om hur IS hotar världens kulturarv 

Tyska bomber

Kulturhusets utställning är ingen turnerande historia utan en egen produktion i samarbete med sonen Antony Penrose och Lee Miller-arkivet i East Sussex. Till skillnad från andra millerutställningar, som den på Mjellby konstmuseum 2009, är det inte bilderna från surrealisttiden eller kriget som står i fokus, utan hennes modefotografi.

Där var hon något av en pionjär när modefotot flyttade ut från mondäna salonger och studior till gatan. Under kriget var det till viss del nödvändigt, i London hade Vogues fotostudio träffats av tyska bomber. För den som är minsta begiven på brittisk 1940-talsstil är det som en dröm vävd av ull och tweed. En del plagg är omsydda uniformspersedlar men i fotona trollas kantig bylsighet bort. Förmodligen är det hennes bakgrund i Paris avantgardekretsar som gör att hon inte räds djärva bildsnitt och skuggor.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Låt Christer Björkman sköta Venedigbiennalen!

Mannekänger under Blitzen

Och ibland syns kriget i fonden, som tegelhögar och ruiner. Man liksom anar David Niven i RAF-uniform och rynkad panna alldeles utanför bild, och hör flyglarmet ljuda. Från en radio någonstans hörs Vera Lynn. På ett flygfält närmare Kanalen lyfter en division Spitfires.

Modefotografi är inte omoraliskt ytligt i tider av krig och elände. Det handlar om att upprätthålla en normalitet under de svåraste förhållanden, att ägna sig åt något som inte bara är rationellt, praktiskt och överlevnadsinriktat. Att bry sig om sitt utseende är att värna sin värdighet, att inte ge upp sin mänsklighet. Därför är Lee Millers bilder på mannekänger i ruinerna under Blitzen inte mindre viktiga än de från befrielsen av Europa.

 

KONST

LEE MILLER

War and fashion

Kulturhuset, Galleri 3

Stockholm, till 4/3

 

Nils Forsberg är medarbetare på Expressens kultursidor.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag