David Wiberg spelar tre olika roller i "Det gulliga pojkslemmot".
David Wiberg spelar tre olika roller i "Det gulliga pojkslemmot".

Kulturmannens död på Unga Dramaten

Publicerad

Isa Andersson ser David Wibergs hysteriskt roliga monolog om gubbröra och pojkslem på Unga Dramaten.

Förra året spådde Åsa Beckman Kulturmannens död i Dagens Nyheter. Det manliga konstnärsgeniet, som aldrig tröttnar på att bada i sitt eget egos rampljus och använda sitt kulturella kapital som lyskraft inför unga kvinnor.

I David Wibergs hysteriskt roliga monolog "Det gulliga pojkslemmot" får Kulturmannen slutligen sin dödskyss. Wiberg spelar tre roller, varav en den pompöse Malmöförfattaren Manne Törnqvist, enligt egen utsago "influerad av färgstarka jättegubbar som Ulf Lundell, Cornelis Vreeswijk och Charles Bukowski".

Manne har passerat sin glansperiod, de kulturella referenserna och storverken hör 1970-talet till och bohempagen har blivit grå och spröd. När förlaget ber honom skriva en självbiografi tillmötesgår han det med låtsad motvillighet. Han anlitar den unga, feministiska serietecknaren Linnea (som Wiberg tidigare gestaltat framgångsrikt i bland annat Varan-tv och monologen "Svart tulpan"). Hon ska göra en serieroman om hans liv och bana väg in i den nya tid han känner sig exkluderad ifrån.

 

Den osäkra Linnea, som redan tampas med sitt självupptagna pojkslem till pojkvän, råkar åter i en dominant mans garn, men får på slutet en skön revansch, inte minst genom att teckna Manne i form av en oansenlig mus.

Frågor om makt, kön, identitet och drömmar väcks till liv och jag tänker att det är just Unga Dramatens intention när unga möter pojkslemmot. David Wiberg visar på en imponerande bredd och rör sig obehindrat mellan rollerna som 21-årig tjej, bedagad kulturman och en tredje, distinkt obehaglig roll, ett skinnhuvud med bomberjacka och jaktgevär (möjligen en pendang till dödsskjutningarna i Malmö eller ett förkroppsligande av Mannes/mannens onda alter ego).

Både på och utanför scenen visar Wiberg prov på multiförmågor - som konstnär, författare, komiker och arkitekt. Resultatet av en splittrad arbetsmarknad eller ren och skär talang? Eller bara den nya tidens kulturman?

 

Isa Andersson

kulturen@expressen.se

 

FOTNOT. Föreställningen hade premiär på Teater Brunnsgatan 4 19/2 2014.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag