Fem kända musiker före seriekrocken.
Fem kända musiker före seriekrocken.

Kramgoa klagolåtar

Publicerad
Uppdaterad
TEATER
FEM KÄNDA MUSIKER DÖDA I SERIEKROCK | Av John Ajvide Lindqvist | Dramaten, Stockholm | Speltid: 1,25 h

Jänkarna har sin country. Men vi har fjärdedelsbak- takten. Ingen annan genre får den svenska folksjälen att darra som dansbandsmusiken. Buggaktivismen i folkparkerna talar varje lördag sitt tydliga språk. Hjärta rimmar på smärta och skam den som tänker illa därom.
Författaren John Ajvide Lindqvist problematiserar ofta denna sorts oförargliga folklighet i sina skräckromaner och förlänar den efter hand mardrömslika proportioner. I Lilla stjärna går ett gäng unga tjejer loss på allsångspubliken på Skansen, i Låt den rätte komma in var folkhemmets simhallar och förortstorg spelplats för ett av de senaste decenniernas mest raffinerade vampyrdraman.
Men när Ajvide Lindqvist i dramatikerskrud nu tar en svängom i dansbandsbranschen blir det inte ruskigare än i en Sven Ingvars-refräng. Fem bedagade estradcharmörer ältar inför en återföreningskonsert gamla oförrätter i vad som närmast är ett slags återupplivande av teater- traditionen all male play.

Följdenligt förpassas kvinnorna till den utomsceniska periferin - de enda damer som ens omnämns är en död mamma samt en påsättning i turnébussen - medan grollgubbarna på bästa David Mamet-maner kontemplerar existensen, spriten och sina positioner i den manliga näringskedjan.
Det är helt klart charmigt och saknar heller inte ironi. Reuben Sallmander träffar dessutom mitt i prick med sin flinigt fientliga smörsångare. Liksom Jan Waldecranz som påminner om en Sankt Bernhardshund i behov av prozac.
Men ögonblicken av egentlig originalitet ligger snarare i detaljerna. Regissörerna/scenograferna/kostymörerna Carina Reich och Bogdan Szyber kryddar det makliga dramat i det Folkets hus-anstrukna scenrummet med subtila ljudeffekter. En knappt hörbar rundgång som förebådar ett stämningsskifte, det hastiga vingslaget från en uppskrämd fågelflock, det dova mumlet från förberedelserna inför minneskonserten utanför scenrummet.
Och så Omid Khansari naturligtvis. Som spelar den döda grävlingen som en gång i tiden nära nog kostade dansbandet livet när han masade sig ut på landsvägen framför deras turnébuss och nu lufsar runt i publik- utrymmets limbo.

Där, i det schizzade mötet mellan teaterrealism och ett drömskt scenspråk, förvandlas Fem kända musiker döda i seriekrock till någonting mer än en ordinär kväll på Dramaten.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag