ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Under körsbärsträdgården.
Under körsbärsträdgården.

Körsbärsträdgården:
moment:teater

ANNONS:
Teater

KÖRSBÄRSTRÄDGÅRDEN | Av Anton Tjechov | Bearbetning och regi Pontus Stenshäll | moment:teater, Stockholm | Speltid 2.40 t.

Visa merVisa mindre

Nils Schwartz ser Tjechov få nytt blod i Gubbängen.

Den ironiska och lekfulla dekonstruktionen är moment:teaters vanliga förhållningssätt till klassikerna. Men när Pontus Stenshäll sätter upp Körsbärsträdgården kan man snarare tala om en transplantation. Kroppen och själen är Tjechovs men alla vitala organ har ersatts av implantat, nytt blod har pumpats in, till och med själva teaterlokalen har spegelvänts – publiken sitter där scenen brukar vara, medan spelet försiggår där sittplatserna normalt finns, med de nivåskillnader och den försämrade akustik det medför.

Någon översättare har inte angivits i programbladet, vilket kanske denne är tacksam för med tanke på alla självs­våldigt nusvenska inskott Stenshäll har tryfferat texten med. Det mest radikala ingreppet är annars att pjäsens visionär, studenten Trofimov, har bytts ut mot en visionär av något senare årgång, här kallad Joseph B, med den tyske konceptkonstnären Joseph Beuys (1921-86) som citerad förebild.

En annan roll som visserligen får behålla sitt namn men ändå har en helt annan framtoning än i ursprungspjäsen är husan Dunjasja som i Eva Rexeds gestalt är tjänstgörande barpianist på godset. I övrigt håller sig rollgestalterna någorlunda till grundmanus, om än tämligen tillspetsade för att inte säga utspejsade. Isabell Sollmans Ljubov är beräknande affekterad i varje känsloyttring, medan hennes dotter Anja (Agnes Hargne Wallander) är stjärnögd anhängare av Joseph B:s lära i ena ögonblicket, för att i nästa låta sig påsättas av trummisen i ett rockband.

 

Pontus Stenshäll själv gör Ljubovs bror Gajev till en babblande fåntratt, med huvudet fyllt av dåliga skämt och golf­scores. Den nyrike Lopachin (Harald Lönnbro) har ännu inte bländats av pengarnas yttre glans utan låter och ser ut som om han fortfarande bodde granne med Abbe och Hebbe i Haga. Ludde Hagberg spelar både Joseph B och den frankofile betjäntfjanten Jasja, medan Conny Vakare gör ett fint dubbelnummer som helfnoskig bokhållare och halvdement hustomte. Det är bara styckets egentliga loser Varja (Josefin Ankarberg) som lyckas behålla något slags värdighet i sin gråa klänning.

I det under spelets gång allt mer kaotiska scenrummet har Åsa Berglund Cowburn omsorgsfullt stiliserat körsbärsträdgården i form av pappträd med frilagda foton av svartvita människo­ansikten på blommornas plats. Det påminner oss om att människorna är de första offren när utvecklingsivrarna tar fram yxorna för att röja väg för framtiden.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
Mest lästa om kultur
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: