Under körsbärsträdgården.
Under körsbärsträdgården.

Körsbärsträdgården:
moment:teater

Publicerad

Nils Schwartz ser Tjechov få nytt blod i Gubbängen.

Den ironiska och lekfulla dekonstruktionen är moment:teaters vanliga förhållningssätt till klassikerna. Men när Pontus Stenshäll sätter upp Körsbärsträdgården kan man snarare tala om en transplantation. Kroppen och själen är Tjechovs men alla vitala organ har ersatts av implantat, nytt blod har pumpats in, till och med själva teaterlokalen har spegelvänts – publiken sitter där scenen brukar vara, medan spelet försiggår där sittplatserna normalt finns, med de nivåskillnader och den försämrade akustik det medför.

Någon översättare har inte angivits i programbladet, vilket kanske denne är tacksam för med tanke på alla självs­våldigt nusvenska inskott Stenshäll har tryfferat texten med. Det mest radikala ingreppet är annars att pjäsens visionär, studenten Trofimov, har bytts ut mot en visionär av något senare årgång, här kallad Joseph B, med den tyske konceptkonstnären Joseph Beuys (1921-86) som citerad förebild.

En annan roll som visserligen får behålla sitt namn men ändå har en helt annan framtoning än i ursprungspjäsen är husan Dunjasja som i Eva Rexeds gestalt är tjänstgörande barpianist på godset. I övrigt håller sig rollgestalterna någorlunda till grundmanus, om än tämligen tillspetsade för att inte säga utspejsade. Isabell Sollmans Ljubov är beräknande affekterad i varje känsloyttring, medan hennes dotter Anja (Agnes Hargne Wallander) är stjärnögd anhängare av Joseph B:s lära i ena ögonblicket, för att i nästa låta sig påsättas av trummisen i ett rockband.

 

Pontus Stenshäll själv gör Ljubovs bror Gajev till en babblande fåntratt, med huvudet fyllt av dåliga skämt och golf­scores. Den nyrike Lopachin (Harald Lönnbro) har ännu inte bländats av pengarnas yttre glans utan låter och ser ut som om han fortfarande bodde granne med Abbe och Hebbe i Haga. Ludde Hagberg spelar både Joseph B och den frankofile betjäntfjanten Jasja, medan Conny Vakare gör ett fint dubbelnummer som helfnoskig bokhållare och halvdement hustomte. Det är bara styckets egentliga loser Varja (Josefin Ankarberg) som lyckas behålla något slags värdighet i sin gråa klänning.

I det under spelets gång allt mer kaotiska scenrummet har Åsa Berglund Cowburn omsorgsfullt stiliserat körsbärsträdgården i form av pappträd med frilagda foton av svartvita människo­ansikten på blommornas plats. Det påminner oss om att människorna är de första offren när utvecklingsivrarna tar fram yxorna för att röja väg för framtiden.

Nils Schwartz ((tecknad))
Nils Schwartz ((tecknad))

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida