Johan Eldrots och Erik Larssons A flight to the land beyond the North Pole. Foto: Konstfack
Johan Eldrots och Erik Larssons A flight to the land beyond the North Pole.  Foto: Konstfack

Konstfacks vårutställning: Telefonplan

Publicerad
Uppdaterad
Therese Bohman ser Konstfackelevernas vårutställning.
Först tycker jag att Konstfacks vårutställning ser ut precis som den brukar. Bland avdelningarna för design och konsthantverk är det som vanligt några studenter som undersöker rummet, några som undersöker kroppen, normer, sociala sammanhang, kommunikation. Jag tänker gång på gång hur extremt konstfackiga många av de utställda verken känns. Det är svårt att sätta fingret på vad det faktiskt är som ger det intrycket: en känsla av smarthet, korrekthet. Och oantastlighet - vilket kanske är positivt för den som nu ska kasta sig ut på en hård arbetsmarknad, men inte så spännande för en betraktare.

Därför blir jag glad när jag i lokalen för konst och storytelling hittar ett stråk av romantik; av skräck och fantasi. Stephanie Wiegners arrangerade fotografier av människor i drömska skogslandskap är som en surrealistisk blandning av Caspar David Friedrich och John Bauer med Virgin suicides-flickrumskänsla. Wiegners foto av en ung man vid en bäck en solig vårdag är den bild jag minns allra bäst från utställningen; på samma gång trygg och kuslig - för över varje fotografi vilar en vag känsla av hot. Det är som stillbilder från en skräckfilm i pastell.
Och i Johan Eldrots och Erik Larssons A flight to the land beyond the North Pole fascineras jag av berättelsen om den brittiske upptäcktsresanden Richard E Byrd, som efter sin strapats att flyga över Nordpolen 1926 började hävda att han där funnit en ingång till jordens inre, att han flugit in och sett en underjordisk civilisation och hälsat på dess drottning. Även i Eldrots och Larssons verk finns en skräckfilmskvalitet - jag tänker på filmer som The thing, 2001 och Sphere, där oförklarliga saker händer i outforskade områden.
Verk som dessa är paradoxalt nog mer tankeväckande än många av dem som har som uttalat syfte att få betraktaren att tänka efter. Se där, en liten förmaning i ömmaste välmening till kommande avgångskullar.
Therese Bohman
Therese Bohman
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag