Marina Abramovic i Eric Ericson-hallen. Foto: ÅSA LUNDÉNMarina Abramovic i Eric Ericson-hallen. Foto: ÅSA LUNDÉN
Marina Abramovic i Eric Ericson-hallen. Foto: ÅSA LUNDÉN
Marina Abramovic. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TTMarina Abramovic. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT
Marina Abramovic. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT

Konsten att bli golvad av en konstnärsguru

Publicerad

Gunilla Brodrej ger sig in i en kollektiv performance och kommer ut efter tre timmar.

Den som är i huvudstaden och vill delta i Marina Abramovics kollektiva performance utan att veta vad som kommer att hända kan sluta läsa nu. 

Kanske är det Skavlan-effekten. I förrgår köade jag till gamla Skeppsholmskyrkan vid Moderna museet i drygt en timme. Köandet ingick i själva verket, sa en vakt, och vi (som var hundratals) skulle räkna med minst en timmes kö ytterligare. Då var jag så nerkyld att jag ville gråta och gav upp. Igår var kön ännu längre. Men då kom jag in med en liten delegation från pressen som hade gräddfil in. Fusk, jag vet. Men ingenting hände i kön utom att man frös.

Vid entrén ombeds man lämna sina väskor, skor, klockor och mobiler. Såvida det inte rör sig om barnteater får jag alltid ruskiga vibbar vid den här typen av kollektiv massavlämning av persedlar. Dumt kanske.

Innanför kyrkporten möts jag av körsång och en man i svarta kläder och mild uppsyn. Han tar mig i handen och leder mig till en tejpad ruta där det redan står några andra. Han tecknar åt mig att sluta ögonen. Att man ska vara tyst är underförstått. Om en stund blir jag hämtad av en annan ledsagare och långsamt förd till nästa position. 

Spännande konstcirkus

Det här är helt annorlunda än Abramovics tidiga dramatiska performances. Som när hon och hennes partner Ulay sprang rakt emot varandra nakna och stötte ihop så våldsamt att de slog sig gula och blå eller när hon låg inuti en brinnande stjärna och svimmade av. En våldsam oavbrutet spännande Jackass-konst. 

Att döma av publiktrycket är hon närapå folklig. Och nu uppträder hon inte sällan som en sorts andlig vägledare. Jag tycker att hon var mer fascinerande när hon var mörk och brutal och komplex. 

Abramovic som ceremonimästare

Det som pågår i Eric Ericson-hallen påminner om en rit med Abramovic som ceremonimästare. Eller, mer prosaiskt uttryckt: en övning i att lugna ner sig. Då och då skrider hon själv förbi. Slår sig ner på en stol. Ger någon en kram, viskar något. En man bredvid mig skiner upp och för samman sina handflator och bugar till ett tack. Hon lägger handen mot hjärtat som svar. 

Men för en som har vistats en hel del i kyrkor och hört körer är det inte direkt mind blowing att ligga och bli stel på ett kallt kyrkogolv och lyssna på när en utvidgad The Real group improviserar stämsång. Även om de är extremt skickliga på det. 

När en av de deltagande amatörkörerna stämmer upp i dryckesvisan "Bort allt vad oro gör" så kan jag inte lugna ner mig längre. Trots handpåläggningen och nunneblickarna från det milda folket. Jag tänker på alla som fryser i kön utanför. Jag har varit här jättelänge.

Tre timmar visar det sig. Man fick nämligen gå ut när man ville. Kan vara bra att veta.

 

PERFORMANCE

Marina Abramovic

The cleaner

Eric Ericson hallen/Moderna museet, Stockholm

Till 5 mars

 

Gunilla Brodrej är kritiker på Expressens kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag