TALANDE TAVLA. Julia Peirones "Black velvet" (2016), ett av många verk på Sven-Harrys konsthall som andas rörande skevhet. Foto: DAN KULLBERG
TALANDE TAVLA. Julia Peirones "Black velvet" (2016), ett av många verk på Sven-Harrys konsthall som andas rörande skevhet. Foto: DAN KULLBERG

På ytligheternas stormarknad

Publicerad

Det är jobbigt, det här med självbilden. Julia Peirone har gjort den till sitt ämne. Hon fotograferar tonårsflickor och väljer ut de bilder där något är lite fel - en konstig min, halvslutna ögon, övergången mellan två poser. Det är bilderna som annars väljs bort och raderas.

Peirone är en av 40 konstnärer på "Swedish Art: Now!" på Sven-Harrys konsthall och hennes bidrag sammanfattar faktiskt utställningen. Såvitt jag förstår helt oavsiktligt.

När BBC nyligen visade konsthistorikern Andrew Graham-Dixons "Art of Scandinavia" var tre svenska samtidskonstnärer med: Anna Odell, Makode Linde och NUG. De kopplades till Sjöwall/Wahlöö, Mankell, Kepler och Larsson och nordic noir-genren, där välfärdssamhällets baksidor och neuroser visas fram.

Av det syns föga på "Swedish Art: Now!". Här handlar det om ... ja, att ung svensk samtidskonst är snygg och hipp. Nästan som om den kom från Brooklyn, eller åtminstone Berlin (vilket den inte sällan gör, svenska konstnärer verkar i dag globalt). Kuratorerna Michael Elmenbeck och Oscar Carlson från tidningen BON har som ambition att skapa Det Svenska Konstundret, på samma sätt som de för 15 år sedan lade grunden till det svenska modeundret.

 

Deras entusiasm är beundransvärd och vernissagen var en veritabel (svensk) kändisparad. Men i viljan att få med allt blir ingenting egentligen sagt. Utmärkta konstverk försvinner i mängden och precis som hos Julia Peirone blir det något skevt och lite rörande över alltsammans.

Förvisso finns något mycket svenskt över blandningen av tro på den egna förträffligheten och ett lite ängsligt sneglande. Fast det var väl inte just den självbilden som skulle visas upp här.

Stockholm art week har nu passerat och förutom öppningen av "Swedish art: now!" har konstmässorna Market och Supermarket varit huvudnummer. Den alternativt stökiga Supermarket är i vanlig ordning den mest internationella med konstnärsdrivna gallerier från såväl Dublin som Damaskus, ofta med en politisk udd.

 

Men Market (eller Upmarket, om man så vill) var lite oväntat konstveckans stora överraskning.

Blott en utställande konstnär per galleri ger djup åt presentationen, David Svensson hos Specta blir den felande monokroma länken mellan 1970-talets sammetstavlor och italiensk renässanskonst. Jacob Kirkegaard (Galleri Tom Christoffersen) tar oss med till mörkrets hjärta i ett projekt om andeutdrivning i en etiopisk by.

"Swedish art: now!" är ett utmärkt initiativ som gärna får återkomma igen, och då med lite tydligare tankar kring teman.

Men skulle jag ha tagit med en utländsk bekant på ett evenemang under helgen hade valet varit enkelt: Market.

Ett Stockholm art eek för vuxna.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag