Leonor Antunes "Discrepancies with G.G." på Tensta Konsthall Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER / TENSTA KONSTHALL
Leonor Antunes "Discrepancies with G.G." på Tensta Konsthall Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER / TENSTA KONSTHALL

Att ta hand om sin historia

Publicerad

Omhändertagandet genomsyrar Leonor Antunes utställning på Tensta Konsthall. 

Bakom en pelare på Tensta konsthall står en liten lilatonad vattensprayflaska, hjälpligt undangömd men tillgänglig. Den både är och är inte en del av utställningen ”Discrepancies with G. G.” av portugisiska Leonor Antunes, på samma sätt som en sladd både är och inte en del av en videoprojektion. 

Växterna som ingår i verken ”Franca I” och ”Sergio”, mistelkaktus och spansk mossa, behöver näring för att överleva. Men inte för mycket, betonar Antunes i programbladet, för då kan de dö.

Svenska arkitekten Greta Magnusson Grossman

”G. G.” i utställningstiteln syftar på den svenska arkitekten Greta Magnusson Grossman som var verksam framför allt på amerikanska västkusten i mitten av förra seklet, men också ritade en Kalifornieninspirerad villa i Hudiksvall 1959. 

”Diskrepanser med Villa Sundin” från 2016 har i läder och rep återskapat villans yta, och konsthallens nymålade ljusblå golv hämtar sin färg från dess mosaikgolv.

Bland verken på utställningen återkommer andra namn i titlarna, namn som refererar till (mestadels kvinnliga) pionjärer på arkitektur- och designområdet och som Leonor Antunes förhåller sig till genom mått, material och dimensioner. 

Omhändertagande genomsyrar utställningen

Ofta har de gemensamt en historia av förflyttning, både mellan discipliner och fysiska platser, att av olika skäl finna sitt sammanhang på ett nytt och oväntat ställe.

Tanken på omhändertagande genomsyrar utställningen, vare sig det handlar om att minnas att vattna blommorna, att förvalta ett konsthistoriskt arv eller hur ett material förändrar karaktär med åren. 

 

LÄS MER: "Vänsterkonst kan visst vara rolig" - Hanna Johansson på Tensta Konsthall 

 

Antunes använder sig av mässing, läder, teak, valnöt och wenge, ett nästan violett träslag från Afrika; men det handlar inte om någon avmätt, minimalistisk intellektualism, snarare en driven av den djupt mänskliga längtan efter att bättre förstå tillvaron. 

I Antunes konst förenas kunskapstörst och skönhet. 

En näring för överlevnad som det inte kan bli för mycket av.

 

KONST

LEONOR ANTUNES Discrepancies with G.G. 

Tensta konsthall, Stockholm 

Till 24/9

 

Hanna Johansson är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Hanna Johansson
Hanna Johansson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag