Marianne Lindberg De Geer.
Marianne Lindberg De Geer.

Lindberg De Geer: "Helt enligt uppdrag"

Publicerad

Replik på repliken: Marianne Lindberg De Geer är inte nöjd med svaret.

Det som lockade mest med chefsjobbet för Konst och design på Kulturhuset Stadsteatern var att jag, under ett bestämt antal år, inte bara skulle få sätta min prägel på verksamheten som helhet, utan också ingå i den med egna verk. Detta har varit legio i världen när det gäller andra konstgenrer som till exempel balett, teater och musik.

Dock inte när det gäller bildkonsten.

Vd Benny Fredriksson erbjöd mig att vara den första bildkonstnären att pröva detta i Sverige. Och detta sker för öppen ridå, för alla att diskutera. Ingela Lind tror att jag inte är medveten om att detta är något nytt och därför kontroversiellt. Ingela Lind vill tala med mig om etik.

 

När Lind inte förstår skillnaden mellan mitt uppdrag och hennes, har vi all anledning att bli oroliga. Inte för att jag levererar en nyhet i konstvärlden, där vet alla hur det står till med konstkritikern Linds etik och hennes stående vernissagemiddagsbesök på våra främsta institutioner, med därtill hörande servila recensioner.

 

Men det är förödande för konst- och kulturkritiken, ja för all kritik, när gränserna för integriteten överskrids och vänskapskorruptionen sakta smyger sig på.

Kravet på oberoende hos kritikern borde rimligtvis komma från uppdragsgivaren, i det här fallet Dagens Nyheter och SVT:s Kulturnyheterna. Eller är vänskapskorruption mellan kritikern och den utövande konstnären, regissören, koreografen, dirigenten, författaren något som kanske rentav gagnar mediabranschen? Som vi mediekonsumenter vackert får vänja oss vid? Där vi inte längre uppfattar skillnaden mellan förhandsartikeln och recensionen?

I så fall har kritiken helt och hållet imploderat och övergått till att vara bara ännu ett PR-redskap i dansen kring guldkalven. Många artister uttrycker sitt förakt för krtiken. Jag är inte en av dem. Utan kritiken dör konstformerna.

 

Marianne Lindberg De Geer

kulturen@expressen.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag