TRÄDSKULPTUR. "Tree of 40 fruit" ska ympas till att bära 40 olika sorters stenfrukter. Foto: Sam Van AkenTRÄDSKULPTUR. "Tree of 40 fruit" ska ympas till att bära 40 olika sorters stenfrukter. Foto: Sam Van Aken
TRÄDSKULPTUR. "Tree of 40 fruit" ska ympas till att bära 40 olika sorters stenfrukter. Foto: Sam Van Aken
MATTA. Konstnären Åsa Maria Bengtssons verk "Edible carpet" är en flygande matta av sallad. Foto: Åsa Maria BengtssonMATTA. Konstnären Åsa Maria Bengtssons verk "Edible carpet" är en flygande matta av sallad. Foto: Åsa Maria Bengtsson
MATTA. Konstnären Åsa Maria Bengtssons verk "Edible carpet" är en flygande matta av sallad. Foto: Åsa Maria Bengtsson
Konstverket "Cluster", ett ätligt skogsbryn, av Mary Mattingly och Malin Lobell. Foto: Mary Mattingly och Malin LobellKonstverket "Cluster", ett ätligt skogsbryn, av Mary Mattingly och Malin Lobell. Foto: Mary Mattingly och Malin Lobell
Konstverket "Cluster", ett ätligt skogsbryn, av Mary Mattingly och Malin Lobell. Foto: Mary Mattingly och Malin Lobell

Kommunal växtvärk i Malmös nya stadsdel

Publicerad

Konstprojektet "Agrikultura" ställer frågor om hur människor förhåller sig till naturen i Malmös nya stadsdel Hyllie.
Lars Vilks traskar runt bland trädskulpturerna och ser samtidskonsten i operationsläge på kommunal nivå.

Spänningsfältet i samtidskonsten finns mellan å ena sidan det politiskt angelägna och entydiga, å andra sidan gestaltningen och mångtydigheten. Eftersom konsten självklart ska vara global får man ta del av många politiska berättelser från många hörn av världen, och för att betraktaren ska kunna orientera sig krävs åtskillig information. Den står curatorn som organiserar allt för och därför blir varje recension primärt en recension av curatorns statement och dess relation till det utställda. 

Så har det sett ut under 2000-talet? En återkommande fråga är hur konsten ska berättigas. Ska den tjäna något nyttigt syfte?

 

LÄS MER – Lars Vilks: "Samtidskonsten är oförarglig" 

Malmös nya stadsdel Hyllie

Även på kommunal nivå kan man finna samtidskonsten i operationsläge. I Malmö pågår projektet "Agrikultura", lokaliserad till Hyllie där en ny stadsdel växer fram. Onekligen ett lämpligt område för ett konstprojekt.

Curatorer är Marek Walczak och Amanda McDonald Crowley från New York. Programförklaringen ställer som vanligt frågor och här gäller: ”Hur förhåller vi oss till skogen och jordbruket i dag? Hur kan vi förstärka vårt kulturella och känslomässiga band till naturen som vi har överutnyttjat? Hur kan vi återuppta vår avbrutna relation med naturen?” 

Stora frågor. Mer än 30 konstnärer från USA och Sverige deltar.

Karta och telefon

Arrangemanget följer ett väletablerat och vinnande koncept. Med karta (telefon) i hand vandrar man runt i landskapet mellan stationerna. De flesta installationer utgörs av planteringar, från hela fält med bovete till träd som ska ympas till att bli blandfruktbärande. Gestaltningen av växande installationer får sägas vara ett problem. På några platser finns skulpturer som är av mer traditionellt snitt men mest består Agrikultura av relationella och processbaserade projekt.

Man kan alltså undra över vad konsten ska komma fram till och hur konstnärerna ska kunna påverka världen utanför konstprojektet. Ett stycke från området ligger det stora köpcentret Emporia där det myllrar av människor, men dem har man svårt att intressera för konstens reflektionsrum. Trots all entusiasm och övertygelse som beledsagar sådana här projekt, tvingas man konstatera att konstens delaktighet förblir småskalig och subtil.

 

LÄS MER: "Jihad Jane" och Lars Vilks i nyskriven opera

 

KONST

Agrikultura

Hyllie, Malmö

till 27/8

 

Lars Vilks
Lars Vilks är konstnär och kritiker.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag