GÅTFULL."Utan titel", 2012. (Bilden är beskuren.) Foto: Jean-Baptiste BerangerGÅTFULL."Utan titel", 2012. (Bilden är beskuren.) Foto: Jean-Baptiste Beranger

GÅTFULL."Utan titel", 2012. (Bilden är beskuren.)

 Foto: Jean-Baptiste Beranger
"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger
"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger
"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger
"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger
"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger
"Utan titel". Foto: Jean-Baptiste Beranger

Konst för evigheten av Anna Camner

Publicerad

Nils Forsberg imponeras av en återvändande Anna Camner.

Onda blommor, döda råttor, kryp, svampar eller bara obestämbar vävnad… Är det faunan från Mordor, en Hieronymus Bosch från barocken eller en skicklig game art-konstnär? Konsthistoria korsas med populärkultur, man anar såväl växter från Venus som spindlar från Mars. Nej, Anna Camners små hyper(sur)realistiska oljemålningar är inte lätta att sortera in. Gåtfullheten växer ju mer längre man tittar och frågan dyker upp igen:Varifrån kommer det här?

Samtidskonsten 2016 kan indelas i subgenrer. Dels den konst som vill ställa frågor om och gärna aktivt ingripa i centrala företeelser från främlingsfientlighet till nyliberalism. Det är eliten, det teoristinna avantgardet. Ambitionerna är skyhöga, allmänintresset mer sällan så. Sedan finns politisk-socialt undersökande konst som faktiskt når ut och diskuteras utanför seminarierummen. Anna Odell. Makode Linde. Lars Vilks, förstås.

Provocerad kulturvänster

Åtminstone till de sistnämnda ställer sig konstvärldens elit lika skeptisk som kulturhuschefer och kulturvänster i allmänhet. De muttrar om populism, bristande komplexitet och, faktiskt för en gångs skull, dålig kvalitet. Det gör de bara när de är verkligt provocerade.

Så har vi den samtidskonst som når publik och som människor dessutom är beredda att betala för. Paletten eller Kunstkritikk.se ägnar den inte ens förstrött intresse, men den kan mycket väl få förhandsartiklar i Dagens Industri.

Utstrålar självförtroende

Som Anna Camner, när hon nu har sin första galleriutställning i Stockholm sedan 2008 (recenserad här av Peter Cornell 6/3 -08). Hon har skärpt uttrycket, fördjupat referensramarna och utstrålar det självförtroende som kommer av framgång.

Medan andra delar av samtidskonsten funderar på hur den ska hantera banaliseringen som den någonstans inser följer av den uppmärksamhet de så gärna vill ha, bygger konstnärer som Camner egna universa som inte går att orientera sig i med någon politisk karta. Fascinerande, samtida och, blir jag allt mer säker på, även framtiden.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag