Karl Ove Knausgård. Foto: André LøyningKarl Ove Knausgård. Foto: André Løyning

Karl Ove Knausgård.

 Foto: André Løyning
"Om høsten"."Om høsten".
"Om høsten".
Knausgård förklarar allt. Foto: Sanna DolckKnausgård förklarar allt. Foto: Sanna Dolck
Knausgård förklarar allt. Foto: Sanna Dolck

Karl Ove Knausgård mansplainar världen

Publicerad

Karl Ove Knausgårds nya projekt är en encyklopedisk beskrivning av världen i fyra band.

Jens Liljestrand ser en faders patriarkala iver att förklara stort och smått för det ofödda barnet.

Mitt favoritavsnitt i Karl Ove Knausgårds ”Min kamp” är inte babyrytmiken, ölflaskorna i snön eller Hitler-essän, utan de få rader där han med hypnotisk precision beskriver en smörklick som smälter i en stekpanna.

Där finns hans verkliga storhet, i förmågan att med mättad detaljrikedom beskriva (och därmed erövra) allt, från abstrakta känslor till vardagens mest prosaiska brödsmulor och dammråttor. Att med språket ta världen i besittning.

Hans nya opus är en serie miniessäer författade till ett foster, samlade årstidsvis i fyra volymer, varav den första, ”Om høsten”, nu på norska. Man tycker först det verkar lite anspråkslöst, för att efter en stund inse att det här är långt mer bombastisk än ”Min kamp”. Målet denna gång är att sätta ord på hela den mänskliga existensen – enligt förlaget inget mindre än en "personlig encyklopedi".

Blygdläppar, grodor och tuggummi

”Jeg vil vise deg verdenen vår, slik den er nå”, skriver Knausgård till sin ofödda dotter, en ambition som många föräldrar säkert kan sympatisera med. Men där andra nöjer sig med halvfärdiga fotoalbum och limfläckiga klippböcker ger sig Karl Ove Knausgård på att presentera hela världen under rubriker som ”Äpplen”, ”Ögon”, ”Blygdläppar”, ”Grodor”, ”Tuggummi” och "Flaubert".

Det är – som vanligt – briljant, vackert och svamligt om vartannat. Knausgård skriver med den faderliga auktoriteten hos den som är van vid att åhörarna nickar instämmande åt alla klokheter, men orkar man stanna upp och granska visdomsorden faller de inte sällan sönder. Under rubriken ”Ramar” konstaterar han att det mänskliga består i att definiera, begränsa och rama in:

”I naturen finnes det ingen rammer, alle ting og fenomener glir over i hverandre, jorden er rund, universet er uendelig og tiden er evig.”

Eh … jo … fast … har inte de flesta rovdjur rätt väl avgränsade revir?

Floskler på Kirchsteiger-nivå och faktafel

Han skriver på temat "Krig" och fastslår att ”Jeg kan ikke tenke meg en eneste krig som ikke har handlet om identitet”, ett uttalande som låter genialiskt tills du testar att byta ordet ”identitet” mot ”makt”, eller ”värderingar” och inser att det är en floskel på Ernst Kirchsteiger-nivå. Och när han några rader senare kungör att det i Sverige minsann inte har förts krig sedan 1600-talet – ”altså på Montaigne, Cervantes og Shakespeares tid”, myser Knausgård nere från sitt vackra höstlandskap på Österlen – börjar man undra över om det ändå inte vore en bra idé att googla lite innan man sätter sig ner för att förklara Hur Allt Ligger Till.

Samtidigt – ömheten, innerligheten, nakenheten och den gravallvarliga naivism som besjälar de mest prosaiska tingestar (i Knausgårds händer förvandlas en vanlig kaffetermos till "familiens totem") – alltsammans återspeglat i Vanessa Bairds vackra illustrationer.

Guldgruva att söka tröst i

För de många hängivna Knausgårdianerna är boken givetvis en guldgruva, att bläddra i och söka tröst ur. Språket utvidgar livsvärlden och gör oss mänskliga, konstaterar författaren: ”Uten språket ville verden gro igjen: hvert eneste ord er som en liten lysning.”

Det är förstås det perfekta litterära projektet, i en tid där trotset mot den patriarkala förklaringsivern tycks ha övergått i en längtan efter Hans Roslings powerpointer. Om den gigantiska "Min kamp" var Knaus-spreading i bokhyllan, är "Om høsten" kanske snarare att betrakta som ett slags Knaus-splaining? Och han har bara börjat.

 

Följ Expressen Litteratur och Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag