Foto: Huber Martina
 Foto: Huber Martina

Katten, kungen och jag

Publicerad
Uppdaterad
 En prydlig Kattfröken i blomhatt, bistår generöst med sitt omdöme: teater blir bäst när den är personlig. Och när den kommunicerar direkt. Så sant: det märks direkt när Dramatenhusets 100-årskalas firades med en afton full av scenkonstgåvor från andra teatrar, som påminner om hur mycket bra teater det finns utanför 08-området. Borås stadsteaters Frederik Nilsson sammanfattade spännvidden mellan huvudstad och småstad med den där briljansen, skärpan, humorn och hjärtat som träffar direkt.
Personliga var också den utmärkta konferencierduon Lena Endre och Stina Ekblad. Självironi (I feel pretto!), och teaterns mer larviga sidor fångade i flykten på ett förtjusande sätt. Många bidrag fick dock show-case-karaktär och vi började (Kattfröken och jag) att använda kungen som geigermätare. Han var nämligen för ovanlighetens skull i sin loge, och vi hade honom och drottningen inom skotthåll (bara bildligt talat alltså, och om uttrycket tillåts), och så fort han lutade sig framåt över kanten, så var det intressant på scenen. Lutade han sig bakåt var det för tråkigt. Han hade alldeles rätt varenda gång. Se där en kunglig funktion!
Roligast och lite skamlöst ovanpå: Stockholms Stadsteater, som skickat ett dream team som fick publiken på jublande hugget direkt. Mest fantasifull: publiken – ordentligt utklädd (även om trilskande undantag fanns.) Många kreativa, som Marianne Lindberg de Geer som narr, med pinglor i mössan.
Det är bara att rista med fjädrarna i fågelmasken, önska grattis och (ännu) bättre dagar framöver! Katten och jag gick innan eventuella slagsmål och skandaler brutit ut. Bäst så.
MARGARETA SÖRENSON

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag