Ebba Witt-Brattströms bok "Århundradets kärlekskrig" blir opera. Foto: Nora Lorek / NORA LOREKEbba Witt-Brattströms bok "Århundradets kärlekskrig" blir opera. Foto: Nora Lorek / NORA LOREK
Ebba Witt-Brattströms bok "Århundradets kärlekskrig" blir opera. Foto: Nora Lorek / NORA LOREK
Hon: Anna Larsson, alt.Hon: Anna Larsson, alt.
Hon: Anna Larsson, alt.
Han: Lars Arvidson, baryton. Foto: Mikael Almehag / Mikael AlmehagHan: Lars Arvidson, baryton. Foto: Mikael Almehag / Mikael Almehag
Han: Lars Arvidson, baryton. Foto: Mikael Almehag / Mikael Almehag
Mathias Clason, librettist.Mathias Clason, librettist.
Mathias Clason, librettist.
Paula af Malmborg Ward, kompositör.Paula af Malmborg Ward, kompositör.
Paula af Malmborg Ward, kompositör.

Kärlekskriget som opera: "Det blir en hit!"

Publicerad

Ebba Witt-Brattströms "Århundradets kärlekskrig" sätts upp som opera nästa sommar.

Det är redan klart att punktromanen, som kom ut i mars och handlar om ett äktenskapligt haveri, ska sättas upp på Stadsteatern nästa år.

Nu blir den även opera på Vattnäs konsertlada med musik av Paula af Malmborg Ward. I rollen som Hon: alten Anna Larsson. Han: Lars Arvidson, baryton. Mathias Clason, som skrivit om romanen till ett libretto, har även skrivit in en tredje roll: den unga kvinnan Ivona, som spelas av sopranen Amelia Jacobsson.

– Jag lyssnade på opera hela tiden medan jag skrev pjäsen. Det var nästan en öververklig lycka när jag förstod att den ska sättas upp av det här drömteamet på just Vattnäs, som ju är centrum för nyskriven opera, säger Ebba Witt-Brattström, som precis provlyssnat på lite av operan på en presskonferens.

– Det kommer verkligen att bli en riktig hit!

Varför lämpar sig just Århundradets kärlekskrig som opera?

– För att den renodlar en kärnkonflikt som också är en kärnattraktion – de där snabba kasten.

Vilken är din egen relation till opera?

– Den är stark och långvarig. Jag var sex år första gången när jag såg "Lille Petters resa på månen". Min pappa tog med mig på opera, det var vår grej.

Du har ju även debatterat opera och vänt dig mot bilden av den som en sexistisk konstart?

– Ja, jag tycker inte det finns en mindre sexistisk konstart. Den ger verkligen kvinnan en röst. Det går nämligen inte att skära bort kvinnorna ur operan, som man kan göra på teatern. Ett operalibretto måste sväljas helt, och kvinnorna äger scenen när de sjunger.

Tror du att detta är den första av många Ebba-operor?

– Just nu har jag fullständig hybris, så ja, ja, ja!

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag