Karl Ove Knausgård av i dag... Foto: André LøyningKarl Ove Knausgård av i dag... Foto: André Løyning
Karl Ove Knausgård av i dag... Foto: André Løyning
... Och i yngre tappning. Foto: Christina Ottosson... Och i yngre tappning. Foto: Christina Ottosson
... Och i yngre tappning. Foto: Christina Ottosson
Expressen Kulturs Victor Malm. Foto: Izabelle NordfjellExpressen Kulturs Victor Malm. Foto: Izabelle Nordfjell
Expressen Kulturs Victor Malm. Foto: Izabelle Nordfjell

Karl Ove Knausgård för de redan invigda

Publicerad

Karl Ove Knausgårds debutroman är en fantasi om självförakt och pedofili.

Victor Malm läser en lovande men pretentiös tegelsten för de redan frälsta.

Det är svårt att läsa Karl Ove Knausgårds debutroman ”Ut ur världen” om man, som jag, har ägnat mycket tid åt romansviten ”Min kamp”. Storverket står helt enkelt i vägen. För det första är det en bok vars tillblivelse vi följer i svitens femte band – en av de många tusen sidornas finaste passager – och på så vis får man syn på inspirationerna, bryderierna som styrde kompositionen. För det andra utgörs debutens stoff nästan helt och hållet av författarens självbiografi, nästan identiskt återgiven i ”Min kamp”. Känslor, tankar, historier som läsaren känner igen, skrivna på något sämre prosa. Som en gammal demoplatta med knarrigt ljud.

Henrik Vankel, bokens antihjälte, är förstås inte Karl Ove Knausgård. Men han är en mycket trovärdig kopia, och historien är lik den i ”Min kamps" fjärde band. Han är också lärarvikarie i en liten by i Nordnorge där man om vintern aldrig ser solen. Han super och beter sig pinsamt. Har samma bakgrund som författaren, samma anekdoter; det är, ser man, en ganska illa förtäckt självbiografisk roman.

 

Skillnaden: Karl Ove är bara arton när han tar lärarvikariatet, Henrik Vankel är tjugosex. Och så blir Henrik våldsamt förälskad i sin trettonåriga elev Miriam – ligger med henne – något som förstås aldrig händer i ”Min kamp”, där eleven är äldre och förälskelsen spelar en långt mindre roll än försommarens kulturdebacle kunde få en att tro. Kanske skulle man kunna kalla ”Ut ur världen” en självbiografisk fantasi, där gränserna på ett mer radikalt, pedofilt sätt korsas. Och respektlösheten som de här gränserna korsas med är ganska fantastisk. Boken har tvivelaktiga, misogyna passager, men de pedofila delarna är knappast några ursäkter för en sunkig manlig blick. De är, särskilt när vi kommer till de sista sidorna, där det hela når sin kulmen, lysande.

Men romanen, som är över sjuhundra sidor lång, är samtidigt tyngd av pretentiös barlast på gränsen till pekoral. Boken är nämligen ett alltför halsstarrigt försök att vara litterär – en författare av säg Dostojevskij eller Prousts sort. Knausgård vill ge världen en litteraritet, en vacker aura av långdragna, invecklade metaforer och liknelser, som gör boken både enkelspårig och tröttsam.

 

Merparten av de här exkurserna, som handlar om världs- och vetenskapshistorien, är lyckligtvis placerade i bokens första del, som uppehåller sig vid relationen till den 13-åriga flickan och flykten från Nordnorge.

De nästföljande delarna – den andra handlar om Henriks föräldrars relation och grunderna för hans såriga uppväxt, medan den tredje gestaltar vankelmodet efter flykten och hans ångestdrivna ungdomsårs – är klart starkare. Här lämnar Knausgård den metafortyngda prosan och gör det han är bäst på. Skriver om obehagligheter med en glasklar, nästan genomskinlig prosa och gör vissa passager direkt outhärdliga att läsa.

Vilket förstås gör den till en imponerande debut. Gestaltningen av Henrik självförakt och totala avsaknad av självmedvetenhet är storartad, likaså partierna där hans sexualitet, skamsen och ångestfylld, får fritt spel. Här når Knausgård en obehagskonkretion som ingen annan nutida författare kommer i närheten av – jag vill inte ens läsa vad som står på sidorna, jag vill ha en kudde för ögonen, bläddrar förbi, tvingas gå tillbaka och läsa om med pinsamhetens och skammens sug i magen. För det råder ingen tvekan om att man här ser fröet till författaren som ska skriva de underbara böckerna. Men ”Ut ur världen” är, i dag, framför allt en bok för de redan frälsta.

 

Följ Expressen Kultur och Litteratur på Facebook. Där kan du kommentera våra artiklar.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag