Är Martin Aagård och Soran Ismail sponsrade av IOGT-NTO, frågar sig Karin Olsson.
Är Martin Aagård och Soran Ismail sponsrade av IOGT-NTO, frågar sig Karin Olsson.
Karin Olsson

Vettet in, spriten ut

Publicerad

Är Soran Ismail och Martin Aagård sponsrade av IOGT-NTO? Mina misstankar stärks när jag läser deras kritik av Almedalsveckan.

Ismail skriver i Svenska Dagbladet att han vill förlägga politikerveckan till februari i Kumla och införa alkoholförbud: "mot rosé i synnerhet". Ingen ska få ha mingelfester på Ismails nya tråkfestival.

Martin Aagård utgjuter sig på samma alkoholkritiska sätt i Aftonbladet. Han hånar "gratisöl", "drinkbord" och talar indignerat om "fylla", trots att Visbypolisen säger att de inte har några som helst problem med sådant under politikerveckan. Priset för att göra bort sig här är helt enkelt för högt. Det är mångfalt fler som tar en arla morgonjogg runt ringmuren än super ner sig i gränderna.

Ismail och Aagård ekar av den gamla, hederliga nykterhetsrörelsen. Det är nästan lite rörande. Och de ligger precis rätt i tiden. Förra veckan kom nyheten att svenska ungdomar dricker radikalt mindre än förr. Det är inte coolt att bli plakat längre, och det känner förstås hipsterherrarna blixtsnabbt av.

 

Där spriten går in, går vettet ut, brukar det heta. Samtidigt: in vino veritas. En professionell journalist kan bygga viktiga kontakter över ett glas, och höra sanningar som aldrig skulle komma fram över en spiknykter lunch på fastlandet. Men måttlighet är förstås en dygd.

Jag tror att Aagårds och Ismails arga artiklar mot partyt och lobbyingen i Almedalen i själva verket kan vara veckans smartaste PR-trick. I så fall, IOGT-NTO, grattis!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag