Mitt på mässan 2014. Foto: Anna Hållams
Mitt på mässan 2014. Foto: Anna Hållams
Karin Olsson

Välkomna till Kändismässan!

Publicerad

Ibland ställs samtiden i blixtbelysning. På Twitter i går började en annons i Dagens Nyheter att delas under ilskna utrop.

Annonsen gjorde reklam för den nära förestående tillställning som brukar gå under namnet Bokmässan. Men inte en enda författare, om man nu menar någon som i traditionell mening sysslar med litteratur, fick agera lockbete. Parnassen, som ska få medelklassen i Stockholm att masa sig i väg till Göteborg, var i stället: Alex och Sigge, Clara Henry (Sveriges största videobloggare), Sebbe Staxx, Hannah och Amanda, Ruben Östlund, Niklas Källner, Johanna Koljonen, Kristoffer Triumf, Louise Hoffsten, Henrik Berggren (artisten, inte journalisten), Ebba von Sydow, Underbara Clara och Mark Levengood.

Varmt välkomna till Kändismässan! Nej, så stod det förstås inte. Och i det här sköna gänget finns det ärligt talat en och annan som kan sägas ha ägnat sig åt litteratur i någon mer avancerad mening, men det är knappast det som har kvalificerat dem till annonsen. Där är de med i egenskap av kändisar: poddstjärnor och tv-personligheter som också har gjort en spinoff i form av en bok. Det är förstås inte svårt att begripa varför Bokmässan gör sådan reklam, trots att litterära storheter av så skilda slag som till exempel Ian Buruma och Kerstin Ekman kommer att vara på plats i Göteborg. Bokmässan är ju för alla! Bokmässan är ingen poetträff för snorkiga elitister! Därför gömmer man nogsamt undan det tunga startfältet av författare och det gedigna seminarieprogrammet.

Att kändiskulturen även håller på att kapa åt sig en allt större del av den litterära världen är ingen nyhet. Men när inte ens den romanaktuelle Jonas Hassen Khemiri, älskad av såväl kritiker som tv-kameror, duger att fronta mässan med i DN:s Boklördag, har utvecklingen nått en ny nivå. Khemiris stålglans bevisades inte minst vid Bonniers Grid-konferens i veckan, ett årligt Ted-liknande arrangemang. Författaren trollband i en kvart hundratals mellanchefer från medieindustrin. Plötsligt släppte de sina mobiler och lyssnade hängivet på Khemiri som på ledig engelska berättade om när hans öppna brev till justitieministen blev viralt. Här stod en riktig författare, lika säker på scen som framför tangentbordet.

Jag kunde inte låta bli att samtidigt reflektera över hur många begåvningar som i dag försvinner på vägen. Vad händer med de halta och lytta, finniga och fula? Vågar förlagen ens satsa på människor livrädda för rampljuset eller bara hemskt ointresserade av att starta en podcast?

En framgångsrik författare i dag kan svårligen tacka nej till att springa från monter till monter på Bokmässan, göra "Babel" eller babbla på allsköns bibliotek för att överhuvudtaget försörja sig.

Den alltmer eventifierade författarekonomin passar de vackra och verbala, och tusenkonstnärerna som egentligen är kända för något helt annat än den bok som de för tillfället marknadsför. Frågan är vad det på sikt gör med innehållet i litteraturen, i sin roll som tröstare och plats för identifikation, om bara "vinnare" ges utrymme?

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida