"Om Försäkringskassans tjänstemän i Stockholm råkar komma efter nio kan alla skrivbord redan vara upptagna. Då får personalen som vore de barn krypa ner i ljusgröna saccosäckar", skriver Karin Olsson i sin krönika. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
"Om Försäkringskassans tjänstemän i Stockholm råkar komma efter nio kan alla skrivbord redan vara upptagna. Då får personalen som vore de barn krypa ner i ljusgröna saccosäckar", skriver Karin Olsson i sin krönika.  Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Karin Olsson

Snillrikt sätt att jaga anställda

Publicerad

Om Försäkringskassans tjänstemän i Stockholm råkar komma efter nio kan alla skrivbord redan vara upptagna.

Då får personalen som vore de barn krypa ner i ljusgröna saccosäckar.

Är inte heller dessa lediga, kan man alltid ställa sig på ett gåband. För att få något gjort kan man också gå hem.

Det finns bara arbetsplatser till 70 procent av personalen. Ordet "arbetsplats" används förresten inte. Skåpet där medarbetarna förvarar sina saker kallas i stället för "hemvist".

Förr satt tjänstemännen vid sina skrivbord och betade av sjukskrivningsärenden utan att förbipasserande störde och läste över axeln.

Nu kan man däremot halvligga tillsammans med andra mysiga medarbetare.

Vinsten spås bli en mer kreativ och nöjd personal.

Det återstår att se. Men säkert är att det blir billigare, eftersom det behövs mindre kontorsyta.


Detta påfund från helvetet kallas för "aktivitetsbaserat kontor" och är en jättetrend på svenska arbetsplatser. Jag ser framför mig hur några – numera stenrika – konsulter skrattar rått i skärgårdshuset med egen brygga där de nu tillbringar sin första soliga sommar.

Så lätt gick det att lura myndigheter och halvtradiga företag att tro att de kunde bli lika coola som Google: det var bara att möblera om!

Men snart kommer vi inte att se det "aktivitetsbaserade kontoret" som ett genidrag från HR-avdelningen, utan en symbol för det allt mer pressade arbetslivet. Låt er inte luras av saccosäcken.


Det blir inte bekvämare. Tvärtom är det ett snillrikt sätt att jaga de anställda att prestera mer och snabbare. Inte för att vara ond, utan för att det ofta är nödvändigt. Personal är dyrt i Sverige.

Medan många människor i det här landet står helt utanför arbetsmarknaden och aldrig får en chans, ska de som är inne jobba långt mer effektivt än vad som förväntades före globaliseringens möjligheter slog igenom på allvar.

Och är du inte ens garanterad ett skrivbord kommer du inte för sent i onödan.

Minns Expressens fascinerande reportage "Hallå, Afrika" från 2012 där en reporter skildrade hur färdtjänstens växel i bland annat skånska Knislinge hade utlokaliserats till unga språkgenier i Senegal.

Kan människor på andra sidan jordklotet efter en kort utbildning och en spottstyver i lön begripa en svensk pensionärs vägbeskrivningar på grov Göingedialekt är det inte många jobb här som kan betraktas som "säkra".


Så Försäkringskassans personal gör nog klokt att sjunka djupt in i saccosäcken och jobba på medan tid är.

Det finns alltid en mer begåvad och billigare person någon annanstans i världen, som gärna förbättrar sitt liv med dina tråkiga arbetsuppgifter.

En "hemvist" går snabbt att städa ur.

Det tar bara en halv minut eller så.

På det gamla dammiga skrivbordet var man i alla fall tvungen att samla ihop högarna av papper, reda ut sladdhärvan och vika ihop porträttet på barnen.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida