Scen ur "The square".Scen ur "The square".
Scen ur "The square".
Ruben Östlund med Guldpalmen. Foto: AGENCE / BESTIMAGE / /IBL BEST IMAGERuben Östlund med Guldpalmen. Foto: AGENCE / BESTIMAGE / /IBL BEST IMAGE
Ruben Östlund med Guldpalmen. Foto: AGENCE / BESTIMAGE / /IBL BEST IMAGE
Karin Olsson är kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGRENKarin Olsson är kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Karin Olsson är kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Karin Olsson

Kan Ruben Östlund rädda intresset för film?

Publicerad

När Ruben Östlunds "The square" vann Guldpalmen i Cannes jämförde Aftonbladets filmkritiker Jan-Olov Andersson det med att vinna VM-guld i fotboll. 

Expressen Kulturs filmskribent och konstnärlige ledare för Göteborgs filmfestival, Jonas Holmberg, valde Champions League som sin referens. Båda exemplen är bra sätt att förklara exakt hur stort det är med Guldpalmen. Men det finns en annan jämförelse som jag också skulle vilja göra: Nobelpriset i litteratur.

Själv blev jag nästan lika glad när jag hörde att Ruben Östlund vunnit Guldpalmen, som när Tomas Tranströmer äntligen fick Nobelpriset. Svenska konstnärer som får ett viktigt erkännande gör att jag känner en stolthet som jag – förlåt – aldrig har haft lyckan att uppleva vid fotbollslandslagets framgångar, inte ens när Ola Toivonen satte långbollen mot Frankrike i fredags kväll. Däremot kan jag känna mig retroaktivt kränkt av att Ingmar Bergman aldrig vann Guldpalmen. Tala om domarmiss!

 

LÄS MER - Jonas Holmberg: The champion Ruben Östlund 

 

Såg "The square" av Ruben Östlund

Sedan jag såg "The square" för ett par veckor sedan har jag tänkt på den varje dag. När jag har försökt att berätta vad den handlar om känns det bara platt. En satir över konstvärlden? Ja, men inte bara. En kritik mot medierna? Jo, men det är inte någon huvudsak. En drift med det politiskt korrekta? Onekligen, men det räcker ändå inte som beskrivning.

Det är som att försöka förklara en dikt av Tranströmer, utan att också erbjuda möjlighet att läsa eller höra något av den. Komplexa konstverk är svåra att fånga i en mening eller två. 

Medan Tomas Tranströmer alltid sökte det förhöjda och gudomliga i tillvaron, arbetar Ruben Östlund på motsatt sätt. Han klär av oss våra poser och fernissa av förfining. Kvar står vi, brutalt aplika och löjliga. Jämför med Tranströmers uppmuntrande, nästan sönderciterade, rader från "Romanska bågar": "Skäms inte för att du är människa, var stolt! / Inne i dig öppnar sig valv efter valv oändligt."

 

LÄS MER: Tio briljanta metaforer av Tomas Tranströmer 

 

Manusförfattarna flyr filmbranschen

Tänk om Ruben Östlunds prisvinnare kunde öka intresset för filmen som konstart. Den pågående kulturdebatten om litteraturens plats i samtiden, skulle också kunna överföras på filmen, som tappar mark när tv-dramat blomstrar. SR:s "Kulturnytt" har den senaste tiden rapporterat om att inte bara publiken har bytt intresse, utan också manusförfattarna flyr filmbranschen. 

Det finns gott om lysande tv-serier, men genrens konstnärliga höjd lider av att fokus ofta ligger på att få fortsätta i ännu en säsong. Redan Aristoteles predikade ju att en bra berättelse har en början, mitt – och slut. Ruben Östlund har visserligen fått kritik för att "The square" är för lång. Men när de dryga två timmarna är över fortsätter bara historien inom en, valv efter valv, oändligt.

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag