Den röda soffan (bilden är beskuren). Foto: Marc Broos
Den röda soffan (bilden är beskuren). Foto: Marc Broos

Karin Broos: Sven-Harrys konstmuseum

Publicerad
Uppdaterad
Therese Bohman ser Karin Broos målningar på Sven-Harrys konstmuseum.
Det är så tyst i Karin Broos målningar. Som i min egen uppväxts superåttafilmer, där barndomssomrarna tycks vadderat ljudlösa. Till och med i de målningar där det är liv och rörelse - som den där en pojke tar ett hopp från en badbrygga ner i vattnet - är det alldeles tyst.
Kanske hänger det ihop med det faktum att Broos måleri utgår från fotografier, från vad som ser ut som regisserade familjefoton: det är bilder av bilder, tysta redan från början. Känslan av fotografi är extra påtaglig i de målningar som visar sådant som bara finns på foto, där till exempel en kind i starkt solljus blir utfrätt vit - som på kvinnan i rosa nattlinne, som i en blandning av tragik och glamour flyter i mörkt vatten. Så ser det inte ut i verkligheten, så ser det ut på ett foto som inte riktigt klarar av att återge verkligheten.
- Vad roligt att se någonting man förstår! säger två äldre damer till en vakt på Sven-Harrys konstmuseum, där Karin Broos måleri från de senaste fyra åren visas.
De säger det med ett uppriktigt och lätt förvånat tonfall. De tycker att målningarna är skickligt utförda. Och det är de, även om det svajar lite. Ibland är perspektiven lite skeva, ibland är vattnet med dess krusningar och reflexer lika skickligt målade som hos Zorn, ibland inte alls: i stället för att se blankt och blött ut är vattenytan torr och kritig.
Det finns en tidlöshet i målningarna trots att de är så fulla av samtidsdetaljer (parkas och gympaskor, laptop och behovet av att kolla mobilen till och med när man sitter på en klippa vid havet). Precis som en målning från renässansen kan vara tidlös, trots att all rekvisita i den signalerar 1500-tal.

Förutom bilderna med kvinnor vid vatten tycker jag om serien som heter "Fönstret", med en kvinna i en säng i ett hus som kanske är en sommarstuga, där ett fönster bredvid sängen visar ett landskap med tidig vår, ett kalt fruktträd, några snöfläckar kvar i det Andrew Wyeth-gulbruna fjolårsgräset. Det är filmiskt, eller litterärt, lite kusligt - det är lätt att börja väva ihop en berättelse utifrån rummet med utsikten.
Gemensamt för Karin Broos målningar är en känsla av på samma gång intimitet och distans: för personerna i dem existerar ingenting annat än det nu de befinner sig i. De är innestängda i sitt ögonblick, omedvetna om något annat. Som tysta vykort från en parallell värld, där livet pågår som här, en ljudlös filmruta i taget.
Therese Bohman
Therese Bohman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag