Elisabeth Hjorth är författare och verksam som forskare och lärare i litterär gestaltning på Konstfack. Hon debuterade med diktsamlingen "Kärnfamiljen" 2008. Foto: Magnus Liam Karlsson.Elisabeth Hjorth är författare och verksam som forskare och lärare i litterär gestaltning på Konstfack. Hon debuterade med diktsamlingen "Kärnfamiljen" 2008. Foto: Magnus Liam Karlsson.
Elisabeth Hjorth är författare och verksam som forskare och lärare i litterär gestaltning på Konstfack. Hon debuterade med diktsamlingen "Kärnfamiljen" 2008. Foto: Magnus Liam Karlsson.
"Nattens regn och dagens möda" är Elisabeth Hjorths tredje roman. Foto: Norstedts."Nattens regn och dagens möda" är Elisabeth Hjorths tredje roman. Foto: Norstedts.
"Nattens regn och dagens möda" är Elisabeth Hjorths tredje roman. Foto: Norstedts.
Victor Malm är kritiker på Expressens kultursida. Foto: IZABELLE NORDFJELLVictor Malm är kritiker på Expressens kultursida. Foto: IZABELLE NORDFJELL
Victor Malm är kritiker på Expressens kultursida.  Foto: IZABELLE NORDFJELL

Karin Boyes tid påminde om vår

Publicerad

Elisabeth Hjorths roman om Karin Boye och Ruth Kjellén-Björkquist har tydliga samtidskopplingar.

Victor Malm undrar varför författare som vill skriva om vår egen tid måste ta omvägen via en annan.

Elisabeth Hjorths nya roman ”Nattens regn och dagens möda” är vågad: hon har skrivit ett tudelat porträtt av den redan så omskrivna diktaren Karin Boye och den mindre kända biografen Ruth Kjellén-Björkquist

Klokt nog förhåller sig Hjorth fritt till det dokumentära underlaget, och konstaterar i ett efterord att romanen är fantasi, ingen biografisk sanning.

På 1930-talet anordnade Ruths man, Manfred Björkquist, Sigtunastiftelsens grundare och rektor, sammankomster i Sigtuna, dit intellektuella och författare som Boye åkte för att diskutera den mörknande tiden, konsten och politiken. 

Efter ett sådant stöter de båda kvinnorna in i varandra och inleder därefter en brevväxling, och snart en ovanlig, intim vänskap, om än på håll.

 

Läs mer: Victor Malm: Sara Stridsbergs pjäser är strålade 

 

En kvinnoroll i förändring

Breven sänds ju från två helt olika liv: Karin är den okonventionella och spydigt frigjorda diktaren. Ruth lever i sin mans skugga, sköter hemmet, och när tillsynes omöjliga författardrömmar. 

Deras vardag tecknas genom skickliga perspektivväxlingar, som inte bara skapar dynamik, utan även en skarp bild av en kvinnoroll som å ena sidan har börjat förändras, och å andra tycks stadd i cement, samtidigt som kriget bryter ut i Europa.

Och därtill sker teckningen på fantastisk prosa. Meningarna löper efter varandra med en lätthet, och Hjorth drar sig inte för högstämdhet och allvar, insprängda resonemang om mening, moral, litteratur och politik. 

Som dock får mig att undra varför författare idag är så ovilliga att placera den sortens intelligenta reflektioner i samtiden, och i stället lägger dem i ett förflutet eller en från nuet extrapolerad framtid. 

Det behöver diskuteras: har den sortens tidsliga förflyttningar blivit nödvändiga sätt att dryfta seriösa frågor på i en barnslig – lätt illitterat – och oseriös kultur?

 

Läs mer: Ulf Olsson: Elisabeth Hjorths roman förlorar sig i abstraktioner 

 

Diskussionerna var lika dumma då som nu

För romanen syftar uppenbart till att spegla vår tid. 

Antisemitismen gror i Sverige, och judarna tillskrivs av såväl intellektuella som damer i badhusens bastuånga precis samma egenskaper och fel som muslimer påstås ha idag. Ruth inlogerar ett flyktingbarn från det krigshärjade Finland. Diskussioner, lika dumma då som nu, om hur konsten ska skiljas från politiken förs. 

Här löper Hjorth definitivt övertydlighetens risk, men gör mig välvillig: minnet är kort, och blir allt kortare. Kanske är det här en välbehövlig påminnelse om hur simpel, enfaldig och gammal vår främlingsfientlighet är.

Gestaltningen av två tänkande människor som försökte möta och förstå sin tid, som lever och blöder på sidorna, är dock romanens verkliga styrka, och tränger nästan undan, får mig att glömma, den biografiska stödytan. 

Varför jag inte kan låta bli att undra vem det är som ska hjälpa oss att förstå vår tid. 

 

Victor Malm är kritiker på Expressens kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag