"Micke var för mig motsatser", skriver Jonas Gardell. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM"Micke var för mig motsatser", skriver Jonas Gardell. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
"Micke var för mig motsatser", skriver Jonas Gardell.  Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Jonas Gardell är författare, artist och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THRON ULLBERG / NORSTEDTSJonas Gardell är författare, artist och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THRON ULLBERG / NORSTEDTS
Jonas Gardell är författare, artist och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THRON ULLBERG / NORSTEDTS

Käre Micke. Jag kommer sakna dig så!

Publicerad

Skådespelaren Michael Nyqvist har gått bort i cancer, 56 år gammal.

Jonas Gardell minns en vän vars ögon skiftade mellan sorg och sökande och livslust och glädje.

Så sent som för elva dagar sen hörde han av sig för att fråga om allt var bra, skrev att han själv varit otroligt dålig men nu var på väg tillbaka. 

Sådär hade det varit sista halvåret, pendlat mellan eufori, framtidsplaner och kriser.

Ikväll fick vi veta. Micke är död. Han klarade det inte. Han har lämnat oss. Solen sjunker ner bakom grantopparna nu. Vinden som blåst kraftigt hela dagen har mojnat till kvällen. Vågorna har planat ut. Skärgården är tyst och stilla. 

Han gick i förrgår natt, i sommarnatten.

Micke med de ljusa ögonen som skiftade mellan sorg och sökande och livslust och glädje.

Alltid när man gick på honom på stan ryckte man till, för han såg ut som en slusk med huvan över huvudet och träningsmjukisbrallor, och så var han så jävla sexig när han fällde ner huvan. En sexig slusk helt enkelt. Hela tiden motsatser.

Micke var för mig motsatser. 

Sorg och glädje, allvar och barnsligheter, självmedvetenhet och självdistans. På samma gång.

 

Michael Nyqvist i "Angels in America"

Mest av allt var han kärleksfull. Och rolig. Och smart. Jag tänkte alltid att jag skulle skriva en pjäs till oss där vi skulle spela kärlekspar. Hade väl varit enda chansen att få hångla lite med honom, menar jag.

Som skådis minns jag honom mest som Luis i "Angels in America" första gången den sattes upp i Sverige, på Stockholms stadsteater, i regi av Richard Günther. Jag hade sett uruppsättningen på Broadway, men den svenska versionen var fan bättre. Micke var magnifik som den ängsligt maniskt babblande Luis som överger sin älskade när denne får aids. Fanken, vad han kunde prata på Micke, prata omkull, förföra.

Jag hittar inget annat ord. Än brinnande. 

Och så den där sorgsna, lätt skelögda blicken. Den sneda näsan. Rätt tunnhårig var han också. Nåt kilo för mycket.

Ändå så sexig. Så älskvärd. Och så hopplös. Som när han spelade den där lunsen i "Tillsammans". Eller Micke Blomqvist i Millennium-filmerna.

 

Skriva kunde han också

En annan sak med honom var att han var så bildad. Hade läst allt. Kunde allt. Hade träffat alla. Skriva kunde han också. Om sökandet efter sin biologiske far. Eller om förnedringen i Hollywood när han gick på premiären av "Mission impossible" i smoking, där han spelade skurken, och så var han så gott som bortklippt. Sorgen, skrattet, den absurda humorn. Och så plötsligt den absoluta skärpan.

Växlade blixtsnabbt. Var alla de där motsatserna på en och samma gång. Brinnande.

Jag hittar inget annat ord. Än brinnande. 

Vad var det Tarkovskijs pappa, poeten skrev? ”Jag är ett ljus som brunnit ned på festen. Samla in mitt vax om morgo­nen, och denna sida skall viska till er, hur ni skall gråta och vad som skall vara er stolthet...”.

Käre Micke. Jag kommer sakna dig så! 

 

Jonas Gardell är författare, artist och medarbetare på Expressens kultursida.

 

LÄS MER: Lars Norén hade fel om Michael Nyqvist

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag