TOKIGT? Nej, inte det minsta!TOKIGT? Nej, inte det minsta!
TOKIGT? Nej, inte det minsta!
Här är jag! Foto: Stina WirsénHär är jag! Foto: Stina Wirsén

Här är jag!

 Illustration: Stina Wirsén
Stina Wirsén. Foto: Leif R Jansson / ScanpixStina Wirsén. Foto: Leif R Jansson / Scanpix

Stina Wirsén.

 Foto: Leif R Jansson / Scanpix

"Jodå, teater för små bebisar funkar visst"

Publicerad

Margareta Sörenson ser Stina Wirséns och Johanna Salanders "Här är jag!", teater för den allra yngsta publiken.

För tio år sedan höll jag ett föredrag om svensk teater i Tokyo. Bland annat visade jag bilder från och presenterade "Babydrama", Suzanne Ostens uppsättning för bebisar på Unga Klara. En bildad, grånad herre i publiken skrattade mig rakt i ansiktet. Något så tokigt hade han aldrig hört talas om.

Men droppen urholkar stenen. Scenkonst för tultarna, smååringarna och bebisarna – kära barn har många namn – har blivit en spridd och alltmer vanlig företeelse. Prenatal- och hjärnforskning tillsammans med barnkonventionen, mänskliga rättigheter och synen på individens utveckling bildar en solid grund för konstnärligt arbete för de minsta: böcker, musik, performance, teater och dans.

Small size är stort

Small size heter ett nätverk som sträcker sig runt hela klotet från Kina till Kamerun och till, i vårt fall, norra polcirkeln med Small size days i helgen som gick. Teater Tre i Stockholm är med i EU-projektet inom nätverket, och Ögonblicksteatern gästade med sin ”Här är jag!” efter Stina Wirséns bok i Johanna Salanders regi.

Ögonblicksteatern börjar försiktigt och lågmält, men snart är svängningstalet stort med Stina Wirséns distinkta bilder av arg, ledsen, glad på små ansiktsstora kuddar.

Fokus, kontakt, intresse

Från enkelt svart-vitt går uppsättningen till brokigt och prickigt. Från det stillsamma till tittutlekar i ridån, ljudäventyr (svisch och stamp) och en epilog med en liten jamsession. Minimala nästippar uppmärksamt vända mot händelsernas centrum: teater, minsann!

Som så ofta när det gäller de yngsta; det är som all teater, fast mer. Ännu mer fokus, ännu mer beroende av kontakt och överenskommelse med publiken, ännu mer beroende av genuint intresse, respekt och känslan av ett delat universum.

Småpluttarna, sex till 18 månader gamla, har tagit plats i det offentliga rummet. Ehuru litet, så är det stort.

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook så att du inte missar några texter.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag