Jan Wallentin Foto: Caroline Andersson
Jan Wallentin Foto: Caroline Andersson

Jan Wallentin: Strindbergs stjärna

Publicerad
Uppdaterad
Jan Wallentins debutroman är en säljsuccé redan före utgivningen. Nils Schwartz första nyfikenhet kallnar redan före upplösningen.
Sven Hedins upptäcktsresa i Taklamakanöknen, alkemiska experiment, August Strindberg och hans släkting Nils, metallurgi, Andrées nordpols-expedition, ett väl bevarat lik i ett gruvschakt i Falutrakten, en tablettmissbrukande judisk historiker som forskar i nazisymboler, hans datanörd till syster, järnvägslogistik, Baudelaire, giftgaserna i första världskriget, Himmlers kult av den nordiska mytologin, en synsk italienska, en mäktig tysk stiftelse, parapsykologi, ett atomdrivet ryskt ishavsfartyg, ett medel mot åldrande.
Det är några av ingredienserna i den 40-årige SVT-journalisten Jan Wallentins debutroman Strindbergs stjärna, vilken redan före utgivningen har sålts till ett femtontal länder. Omslagstexten talar om Jules Verne och Indiana Jones. Själv tänker jag lite på Dan Brown och Peter Høeg och Umberto Eco, men också på Håkan Andersson, gotlänningen som skriver intellektuella äventyrsromaner med Europas 1900-tals-historia som spelfält.
Ingen kan klaga på vare sig uppfinningsrikedomen, faktainsamlandet eller intrigflätningen i Wallentins roman.
Det är lätt att förstå det internationella intresset, i all synnerhet som skandinavisk spänningslitteratur för närvarande drar världens blickar till sig med samma magnetiska attraktionskraft som får kompassnålen att peka mot nordpolen.

Strindbergs stjärna börjar som en kriminalroman, övergår i ett slags historisk science fiction och slutar i ren fantasy. Det innebär att min ursprungliga nyfikenhet efterhand svalnar och är helt iskall när gåtan får sin slutliga lösning i ett underjordiskt hål i den arktiska isen. Jag kan dock mycket väl tänka mig att andra läsare tvärtom blir alltmer upphetsade ju längre romanen avlägsnar sig från all realism och rimlighet.
Jag ifrågasätter inte Wallentins kompetens att skriva äventyrsromaner som fångar en masspublik.
Vad jag saknar är en ambition eller en vision av samma slag som hos till exempel Jules Verne eller Håkan Andersson, antingen blicken är riktad framåt som hos den ene eller bakåt som hos den andre.
En vilja att förklara – eller åtminstone försöka förstå – världen snarare än att bara leka med den som med en gigantisk meccanolåda. När vuxna människor ägnar sig åt den sortens lekar blir resultatet bara – mekaniskt.
Nils Schwartz ((tecknad))
Nils Schwartz ((tecknad))

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida