Svenska Akademiens Anders Olsson. Foto: Helena Paulin-Strömberg / LUBLIN PRESSSvenska Akademiens Anders Olsson. Foto: Helena Paulin-Strömberg / LUBLIN PRESS
Svenska Akademiens Anders Olsson. Foto: Helena Paulin-Strömberg / LUBLIN PRESS
Expressen Kulturs Victor Malm. Foto: Izabelle NordfjellExpressen Kulturs Victor Malm. Foto: Izabelle Nordfjell
Expressen Kulturs Victor Malm. Foto: Izabelle Nordfjell
Ebba Witt-Brattström. Foto: Cornelia NordströmEbba Witt-Brattström. Foto: Cornelia Nordström
Ebba Witt-Brattström. Foto: Cornelia Nordström

'Jag blir förbannad och vill skriva invektiv'

Publicerad

Victor Malm om Akademiledamoten Anders Olssons slappa kritik av kritiken i Dagens Nyheter.

De som klagar och kritiserar kritiken i dag, skriver den sällan själva. Eller de har gjort det en gång. Och slutat, varefter det naturligtvis står dem fritt att rentav förklara den död. Särskilt väl lämpar det sig när man inte längre upplever ett behov av den: akademiledamoten Anders Olssons artikel i gårdagens DN är i den meningen ett i sig ovidkommande exempel, som indignerat generalrepeterar några konventionella tankar om vad kritiken bör vara.

Illa, rentav dumt och skadligt, blir det dock genom ett till synes oskyldigt självhagiografiskt inpass. Kulturkritiken på 1980-talet, det decennium som Olsson själv satte väsentliga avtryck i, får i artikeln stå som det sista decenniet då det kritiska samtalet i Olssons ögon var värt namnet.

Nu? Förfall.

Vi ser samma struktur när Ebba Witt-Brattström dömer ut dagens feminism till 70-talets gloriaprydda fördel.

Blir förbannad

Om det föresvävat någon av dem att de kanske förväxlar - eller i alla fall mixar - nostalgi med kritiskt tänkande, finns det inga tecken på den tvekan i texterna de skriver.

Men det är sannolikt också typiskt för någonting som har satt spår i vår tid, där generationskampen snarare bedrivs nedåt än uppåt. Inte explicit, men genom att en figur som Olsson, som i princip lämnat offentligheten, går ut i den för att dödförklara.

Jag blir förbannad och vill skriva invektiv, förstås. I en fullt möjlig värld hade en äldre, strålande kritiker som Olsson inte klagat indignerat och abstrakt. Han hade bemött den unga samtida kritiken, samtalat - eller gått i strid - med den konkret i stället för att få den att kännas som bara till hälften medvetet symptom på allmänt förfall.

I den mån offentligheten har förvandlats till en scen för åsiktsprofilering och positionsintaganden, vilket Olsson menar, bekräftar han själv förvandlingen.

Säger man att något är dött tillräckligt många gånger dör det. Särskilt illa är det dock när de som tror sig vara kritikens försvarare kastar upp den på schavotten.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra texter.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag