Inte slå, bara smeka

Publicerad
Uppdaterad

Skoltemat i årets vårsalong

 känns helt rätt i tiden, med alla krav på hårdare tag i bänkraderna. Här har 121 elever fått ordningsbetyg och guldstjärna i kanten av magistern, intendenten Niclas Östlind, och Liljevalchs konsthall är full av plugghästar som kan sin postmodernism. "Study hard young critic" står det som en Låt stå!-befallning på Karl Larssons affischer vid entrén och sen möts man av Sara Nilssons skäggiga skolgosse, som bär fram en jättelik glaserad munk likt ett polerat äpple till fröken. Mer tyst i klassen och fram med rottingen än roliga timmen, med andra ord. Salongen som en gång i tiden var ett folkligt jippo för glada amatörer, vårkänslor och akvarellmåleri har blivit en stenhård elitskola.  

Trots att juryarbetet

denna gång kan liknas vid en statlig utredning, med två vitt skilda kommittéer som utifrån olika grundvalar använt en rad analysverktyg och fört dialoger med remissinstanser men ändå lyckats komma fram till samma sak, är urvalet hopplöst förutsägbart.  Det är ingen slump att juristen Anna Eineborgs Kafkaliknande revisionsbyrå Citizen profiling tronar med alla sina rättshaveristiska överklaganden, allmänna handlingar och kammarrättsdomar mitt i den största salen. Eller att till exempel Michele Masucci och Kim Einarsson eller Hinrich Sachs kommer med kryptiska metakommentarer till vårsalongen som institution.  Man ser framför sig hur jurygrupperna, tillsatta med hänsyn till variabler som kön, etnicitet, ålder och hemkommun, likt ivriga elevråd eller lärarrumskonferenser har suttit med tusentals inskickade verk, mätt, vägt och slutligen vaskat fram en så homogen samling konst att gyllene snittet känns radikalt. Det hjälpte visst inte att såväl Ove från Gränna som Ricardo från Chile och Maria från IASPIS var med i urvalsprocessen. Snarare än den brokiga konstvärld man egentligen ville lyfta fram, blev det ett slag för skoluniform. Det blev väletablerade proffs som Annica Karlsson Rixon samt hennes kloner, en uppsjö 28-åriga konstfacksbrudar som fotar stallflickor, ödsliga rum och träd.                      

Fast det ska tilläggas

att om vårsalongen därmed är kass som Vårsalong, så är den desto bättre som kvalitetsutställning. Alla har läst läxorna ordentligt. Här får till exempel Katja Aglert femma i samhällskunskap för sin Olof Palme-karaoke. Jens Hedin och Martin Gustavsson har studerat de homoerotiska klassikerna, med gott betyg i konsthistoria. Och bäst i klassen i genusvetenskap är Disa Öhlén Holmström som porträtterat Sveriges på samma gång mest maktfullkomliga och utmobbade feminister. Det är inte konstigt att de monumentala oljemålningarna där Maria-Pia Boëthius, Ebba Witt-Brattström och Gudrun Schyman blickar ner på sina skolflickor likt stränga rektorer redan är vårsalongen mest uppmärksammade verk. En liten lektion i politikens skolgårdsmekanismer.  
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag