Inga-Lina Lindqvist: Mirakelkuren

Publicerad
Uppdaterad
Fattigdom, marginalisering och ett fundamentalt ointresse från de flesta andra mänskliga varelser – poesins yttre omständigheter leder förr eller senare in de flesta poeter på prosaspåret. Den här hösten har två poeter redan kommit ut som romanförfattare: Mara Lee och nu Inga-Lina Lindqvist.
Romanerna av Lee och Lindqvist liknar varandra. Båda använder det allt populärare knepet att lägga beslag på publikfriande idiotgenrer för djupare syften. I det här fallet är det chic-lit, feel-good och självhjälpsböcker, de senaste åren har favorittricket annars varit att annektera biografin (Sara Stridsberg, Alexander Ahndoril, Martina Lowden, Daniel Sjölin, Maja Lundgren med flera).
Både Lees och Lindqvists böcker och många av biografiexperimenten är samhällskritiska i samhällsbejakande kostym och handlar på olika sätt om att låta det inre djupet överleva i en värld av yta. Men där Lee märkligt nog lyckas fylla sina narcissistiskt tomhetsekande personer med kött och blod, går Lindqvist själv i ytlighetsfällan hos det område hon leker med: den brokiga andlighetsrörelsen.

Mirakelkuren är på många sätt en osäker roman. Historien berättas ur ett växelperspektiv av flera personer, men ingen av dem har egen röst – man måste läsa namnet i respektive kapitelrubrik för att veta vem det är som pratar. Terapeuterna Jelena och Tim driver företaget Livskunskap.com som ger behandling på nätet. Jelenas peppande mejlsvar är cyniskt förenklande och samtidigt fulla av flummiga floskler, och terapeuterna försöker hantera sina egna relationsproblem i samma anda av förvirrad, passiv aggressivitet. Romanen uppges vara en komedi, men cynismen är inte särskilt rolig. Potentialen ligger snarare i karaktärernas trevande sökande efter svar bortom det frustrerade feelgood-språket.
Romanens eget språk är lika tunt som Jelenas, men det tycks inte vara något berättartekniskt grepp, snarare ett försök av en poet att ta sig förbi de poetiska omvägar där form blir viktigare än innehåll. Men enkelhet och slarv är två olika saker, och jag kommer att tänka på porrnoveller: expedierande och utan gestaltning rusar språket genom händelseförloppet på väg mot något slags poäng, som i det här fallet aldrig infinner sig.
Jag har full respekt för Lindqvists idé: att dra brallorna av den infantila livscoachindustrin och samtidigt hitta korn av sanning i den. Men idé är en sak, och resultat en annan. I den här boken sammanfaller de tyvärr inte.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag