Ta inte ner skylten. Foto: Leif Jacobsson
Ta inte ner skylten.  Foto: Leif Jacobsson

Ikea-kriget visar en föråldrad Sverigebild

Publicerad

Avigdor Lieberman hånade Sveriges naiva Ikea-diplomati och Margot Wallström var inte sen i repliken. Hon skulle gärna skicka ett platt paket till honom. Med en partner, samarbete och en bra manual skulle han nog inse att det gick att lösa både det ena och det andra. How very swedish!

Veckans ordkrig mellan den israeliska och svenska utrikesministern kommer att gå till historien som det mest oväntade rörande den svåra situationen i Palestina. Men man kan också se det som en illustration av den föråldrade Sverigebilden utomlands. Att vi fortfarande ständigt förknippas med ett möbelföretag från 1943 baserat i Nederländerna säger på ett bredare plan något om vårt behov att nå ut i världen.

Som en perifer liten nation, med ett språkområde på blott nio miljoner människor, behöver vi allt internationellt syre vi kan få, både för att inte förtäras av andlig tristess och brist på ekonomisk utveckling.

Platt budgetpaket

Regeringens platta budgetpaket innehåller dessvärre en hel garderob av kortsiktig provinsialism. Beslutet att strypa finansieringen av Medelhavsinstituten i Rom, Aten och Istanbul har med rätta sablats ner som både bildningsfientligt och inskränkt. Olle Wästberg uppmärksammade också i veckan att man vill slopa medlen till informationsinsatser och svenskundervisning i utlandet (DN Debatt 28/10). Att det finns små öar här och var i världen där studenter, enligt uppgift just nu runt 40 000, vill lägga sin tid och kraft på att lära sig vårt språk borde snarare få oss att fälla glädjetårar och gräva djupare i fickorna av pur tacksamhet. Särskilt med tanke på att studieavgifterna för utländska studenter har avskräckt de flesta från att komma till våra lärosäten, varav få har någon imponerande rankning.

Det finns många sätt att öppna upp Sverige mot världen. Vår relativt stora invandring är ett, liksom mindre insatser som översättningsstöd till svensk litteratur och fristäder åt förföljda författare och konstnärer. Att regeringen det första den gör börjar lägga ner några av de andra, små men viktiga institutioner som verkar för att Sverige ska vara del av ett kulturellt utbyte och internationell gemenskap större än Ikea family är ganska deprimerande.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag