Affisch till Profilteaterns "Jordens sista dygn".Affisch till Profilteaterns "Jordens sista dygn".
Affisch till Profilteaterns "Jordens sista dygn".
Ur "Jordens sista dygn". Foto: MAGNUS ÅSTRÖMUr "Jordens sista dygn". Foto: MAGNUS ÅSTRÖM
Ur "Jordens sista dygn". Foto: MAGNUS ÅSTRÖM
Patrik Franke är regissör och dramturg.Patrik Franke är regissör och dramturg.
Patrik Franke är regissör och dramturg.
Isarna smälter. Foto: LAURA RAUCHIsarna smälter. Foto: LAURA RAUCH
Isarna smälter. Foto: LAURA RAUCH

Scenkonsten måste ta upp vår tids stora ödesfråga

Publicerad

Teaterdramaturgen Patrik Franke kritiserar den pågående Scenkonstbiennalen för att den missar miljökatastrofen.

Under klimatmötet i Paris fick vi se hur världens länder samlades för att hitta lösningar på en hotande världskatastrof.  Från flera håll påtalades samtidigt vikten av att den naturvetenskapliga forskningen ingick allianser med bland annat kulturen.  Man ville framhålla konstens unika förmåga att undersöka kulturella föreställningar och söka nya uttryck för våra upplevelser framför vetenskapsmännens kalla faktarapporter. 

 

Scenkonstbiennalen i Norrköping

Just nu pågår Scenkonstbiennalen, Sveriges största festival och branschmöte för scenkonst, som i år hålls i Norrköping.  Scenkonstbiennalen innefattar några utvalda produktioner, samt en mängd seminarier och workshops. Av hela det officiella utbudet, med några hundra olika programpunkter, hittar jag i stort sett ingenting som på allvar tar upp klimathotet. 

 

LÄS MER - Margareta Sörenson bloggar från Scenkonstbiennalen

 

I alla de senaste scenkonstbiennalerna har programgrupperna haft tyngdpunkten på framför allt två teman: kön och främlingsfientlighet – två mycket viktiga och högst aktuella områden som genomsyrar samhällsstrukturerna, inkluderar vissa och exkluderar andra. 

Samtidigt finns där så mycket i övrigt att önska; motiv och tematik som på samma sätt ifrågasätter rådande strukturer och som på allvar behöver komma upp i ljuset. Det kan vara alltifrån mänskliga konsekvenser av en ännu mer automatiserad värld till konsekvenser av ett samhälle helt inriktat på materiell tillväxt. 

 

Det varmaste året i modern tid

Det kan vara alltifrån den tilltagande och ohälsosamma stresskulturen till den ödesmättade frågan om miljön och klimatet. 2016 går till historien som det varmaste året i modern tid, koldioxidutsläppen i Sverige fortsätter att öka och Arktiska havet vara helt fritt från sommar-is redan om tjugo år. 

I havsbotten och på tundran i de arktiska områdena finns jättelika lager av frusen metan. 

Om det infrusna metanet i stor skala tinar och når atmosfären kan effekten bli en galopperande växthuseffekt som inte går att stoppa. Scenkonsten kan inte, och ska inte, vara immun mot allt detta. Precis som alla andra instanser i samhället så är det vår skyldighet att också integrera klimatfrågan. Lyckligtvis, och på sina håll dyker det ibland upp intressanta scenkonstprojekt som speglar som berör hur mänskligheten, med sin nuvarande livsföring, förstör planeten. 

 

Rebecka Cardosos "Jordens sista dygn"

För att ta några aktuella exempel: Rebecka Cardosos "Jordens sista dygn" på Profilteatern, "Människans scen" på Dramaten och projektet "Att så ett frö av tvivel" av Stina Oscarson som framförs som ett läsdrama på olika håll i landet. 

Skulle önska att något av det här fanns med i utbudet eller åtminstone fanns med i samtalen. 

 

Patrik Franke är dramaturg och regissör.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag