Hundarna i Prag : Judiska teatern

Publicerad
Uppdaterad
När ridån går upp på Judiska teatern, sitter publiken nere i källaren, under scenen, i bakåtlutade stolar och tittar uppåt där skådespelarna framträder förminskade genom en spegeleffekt på den plats där publiken normalt brukar sitta. Sedan rätas stolarna upp och golvet under oss höjs så att vi till slut kommer i jämnhöjd med skådespelarna, nu i naturlig storlek.
Jag vet inte vad detta tekniska arrangemang ska betyda mer än möjligen att redan från början rubba oss ur vår jämvikt och vårt vaneseende, att bokstavligen föra oss närmare ett skeende som vi vanligen betraktar på avstånd. Det vi ser är en föreställning som snarare suggererar fram en affekt än återskapar ett genomskinligt sammanhang.

Marguerite Duras skrev sin roman Abahn Sabana David – som i dagarna kommer ut på svenska – under intryck av den sovjetiska invasionen i Tjeckoslovakien och starkt påverkad av den gåtfulle filosofen Maurice Blanchot. Det har inte vållat Pia Forsgren någon större dramaturgisk möda att göra pjäs av romanen – den består nästan helt av dialog. Titeln Hundarna i Prag antyder en geografisk och historisk förankring som saknas i texten. Vi befinner oss snarare på alla platser där antisemitiska förföljelser äger rum, i utkanten av staden Staadt.
Här bor juden Abahn (Niklas Ek) med sina hundar. En partiledare vid namn Gringo har utfärdat en dödsdom mot honom och den unge arbetaren David (Gorki Glaser-Müller) har sänts att verkställa den. Han kommer i sällskap med en äldre kvinna, Sabana (Agneta Ekmanner). Så småningom dyker ännu en jude med namnet Abahn (Björn Granath) upp.
Mellan dem förskjuts maktbalansen under spelets gång, i en dialog som kretsar runt, runt utan att få fäste i något annat än det hot som kommer både inifrån och utifrån. Obestämbarheten är den affekt som skådespelarna sätter i svängning hos publiken. Vi får inte ihop delarna, men vi känner inpå kroppen nödvändigheten av det ställföreträdande val som David och Sabana till sist gör åt oss. Inte varför, men att.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag