Claes Malmberg och Ann Petrén i "Hemsöborna" på Stadsteatern.Claes Malmberg och Ann Petrén i "Hemsöborna" på Stadsteatern.
Claes Malmberg och Ann Petrén i "Hemsöborna" på Stadsteatern.
Ann Petrén i "Hemsöborna" på Stadsteatern.Ann Petrén i "Hemsöborna" på Stadsteatern.
Ann Petrén i "Hemsöborna" på Stadsteatern.

Hjärta och smärta för hela slanten

Publicerad

"Hemsöborna" var inte bara en kärleksberättelse utan också ett debattinlägg om stad och land. 

Margareta Sörenson ser Stadsteatern missa en aktuell idédiskussion.

Styr man mot Kymmendö i Stockholms skärgård, Hemsö i verkligheten, ser man öns mörka silhuett, taggig av bister skog. Väl iland behövs bara några steg innan man är bortkollrad av ljuva ängar, gullvivor och lövträd som böjer sig över rara, röda hus.

August Strindbergs roman är lika dubbelsidig, men knyter flinkt ihop slåtterfest och kuttrasju med en bitter historia om kärlek i hög ålder och en vass idédiskussion om det gamla jordbrukslivet och det nya moderna, monetära, urbana. Maskorna i detta sinnrikt knutna fisknät fångar upp stort och smått om livet på en skärgårdsö för 150 år sedan, men med tydlig bäring på dagens diskussion om stad och land. 

Hemsökborna svårare som teater

Landskapet som är något av romanens facit går inte att ta med in på teatern, utan kan bara antydas. På Stockholms Stadsteater har Hemsöborna i Stefan Metz regi blivit ett stort pussel av bildberättande som styr undan från idéfrågorna och väljer hjärta och smärta. 

Musiken som talande omsluter helheten gifter vemodigt samman logdansernas dragspelsmusik med tidens mässingsmusik. Richard Borggårds komposition och de två musikerna på scenen, Pär Ulander och David Tallroth, är uppsättningens styrka. Det ger det lite långsamma berättandet smak, känsla och doft genom den slingrande historien från Carlssons ankomst till Hemsö till hans undergång och fall. 

 

Ann Petrén i "Hemsöborna".Foto: Sören Vilks

 

Claes Malmberg och Ann Petrén

Det folkkära paret Claes Malmberg och Ann Petrén som Carlsson och Madam Flod är ganska snälla men bara måttligt färgstarka där de noga undviker folklustspel. I ett så redovisande berättande som detta finns inte svängrum för större manövrer.

På lådor och podier uppstår vrår såväl som hela hav av kartonger. Långa störar i aktörernas händer är både åror, vågor, liar och gärdsgårdar beroende på hur de hålls; Metz bakgrund i fysisk teater märks i den säkra betoningen av kropparnas rörelser och grupperingar medan ord och rekvisita fördelas jämnt och lite torrt över kollektivet.

Hemsöborna som teater är fisknätet rensat och hängt på tork. Det glittrar av kvardröjande fiskfjäll och luktar sjö, men fångsten är redan stekt och uppäten. 

 

LÄS MER: Stockholm kan bli utan båda sina stora scener 2019 

 

TEATER

Hemsöborna

Av August Strindberg

Dramatisering Bertil Arlmark, Ragnar Lyth

Regi Stefan Metz

Stadsteatern, Stockholm

Speltid 2.35 t.

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag