Foto: ROBIN ARON
 Foto: ROBIN ARON

Här är Natur och Kulturs brev till Bokmässan

Publicerad

I ett brev till Bokmässan undrar förlaget hur Nya Tider-redaktörens film, som uppmanar till hembesök hos journalister, är förenlig med mässans värdegrund.

Bokförlaget Natur och Kultur skickade den 4 april ett brev till Bokmässans VD Maria Källsson, där de ställde frågor om hur de mässansvariga såg på Nya Tiders medverkan på eventet. 

Detta i ljuset av Expos avslöjande om att Sanna Hill, en av grundarna och ägarna till AlternaMedia AB som ger ut Nya Tider, har producerat en film där tittarna uppmanas att uppsöka journalister i deras hem så att de "tänker om när de ska hänga ut folk".

Dagens Nyheter har publicerat utdrag ur brevet, som är undertecknat av bokförlagets VD, Per Almgren. I ett mejl till Expressen kommenterar han brevet till Bokmässan. 

– Brevet från början inte var avsett att vara ett ”öppet brev”. Tvärtom tycker vi att det kan finnas ett värde i att vi som förlag har en direkt relation med mässan, för att i dialog med dem klargöra hur de tänker kring dessa frågor. 

– Nu har dock brevet kommit ut, och det finns inte vare sig ambition eller någon mening för oss att hålla det hemligt.

Nedan följer Natur och Kulturs brev till Bokmässan i sin helhet.

 

LÄS MER – Bonnierförlagen sätter press på Bokmässan: "Vill inte ha Nya Tider på plats"

 

Hej Maria,

Som vi har konstaterat tidigare har vi på Natur & Kultur en lång relation med Bok och biblioteksmässan som vi sätter stort värde på. 

Vi har med glädje tagit del av hur ni på allvar under det gångna året tagit er an de utmaningar som mässan stod inför förra året, efter de diskussioner kring medverkande aktörer och yttrandefrihet som då initierades. Den värdegrund ni tagit fram i kombination med principer som ska gälla för utställare känns som nödvändiga och relevanta styrdokument för mässans framtid. Vi kommer därför med stort intresse följa hur dessa dokument efterföljs. 

Under tidig vår har representanter för organisationer som tidigare varit närvarande på mässan uppmanat till aktiviteter – som att skrämma och hota journalister i syfte att tysta dem – som vi inte kan se är förenliga med era principer om fri åsiktsbildning, öppenhet och mångfald. Vi får specifika frågor om detta från anställda och författare, som vi helt enkelt inte kan svara på. 

Så vi ber er därför återkomma till oss och så utförligt som möjligt förklara hur ni ser att uppmaningar kring att uppsöka journalister i deras hemmiljö för att direkt och indirekt påverka dem i sitt arbete är förenligt med er värdegrund, och de principer för utställare ni har presenterat. Er återkoppling på detta kommer att utgöra ett viktigt inspel i våra fortsatta diskussioner kring hur vi ska förhålla oss till Bok- och biblioteksmässan. Ser fram emot att höra av från er. 

Vänliga hälsningar //Per

 

Marcus Bornlid Lesseur

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag