Peter Singer

Peter Singer

Hålla hjärnan kall – och hjärtat varmt

Publicerad

När Cambridge-studenten Markus Anderljung skulle välja yrke, gjorde han det utifrån idealistiska utgångspunkter. Skulle han bli läkare? Biståndsarbetare? Nej, Anderljung gjorde inte något av dessa klassiska idealistiska yrkesval. Istället tog han jobb som managementkonsult. Hans mål är att tjäna så mycket pengar han kan för att på så vis kunna ge bort så mycket som möjligt till välgörenhet.

Att på detta sätt "tjäna pengar för att ge" är vanligt i den rörelse som vuxit fram inte minst vid anglosaxiska filosofiinstitutioner: effektiv altruism-rörelsen. Rörelsens ledande princip är att man ska göra så mycket gott man kan, för att låna titeln på filosofen Peter Singers senaste bok ("The Most Good You Can Do"). För att göra det, påpekar Singer, är det viktigt att man tänker logiskt och evidensbaserat snarare än med magkänslan. I rörelsen ingår organisationer som Oxfordbaserade 80 000 hours, som genom omfattande undersökningar av olika karriärval har kommit fram till att man i dagsläget ofta bidrar mer till världen genom att tjäna pengar för att ge än genom att välja ett klassiskt idealistiskt yrke.

På motsvarande sätt har San Francisco-baserade GiveWell skapat en rankning för välgörenhetsorganisationer utifrån principen "maximalt antal globala liv per krona". Against Malaria Foundation hamnar i topp. En effektiv altruist tar nämligen inte hänsyn till gränser och nationer när man bestämmer vilka hjälpinsatser man ska göra. Inte heller ska man låta sig styras av vilka intryck som får ens eget hjärta att klappa extra - det som Peter Singer kallar för "warm glow giving".

 

Som synes använder de effektiva altruisterna hela tiden samma systematiska kostnadseffektivitetstänkande. Svaren de kommer fram till skiftar dock - dels beroende på vilka mål de anser vara eftersträvansvärda, och dels beroende på vilka strategier de tror är mest effektiva. Vissa effektiva altruister menar att djurs lidande är vårt största problem. Andra anser att vi undervärderar framtida människors liv, och att vi delvis av det skälet inte satsar tillräckliga resurser på att reducera risken att mänskligheten går under.

Rörelsen är alltså pluralistisk. Att en inflytelserik röst som Peter Singer har fokuserat ganska ensidigt på strategin att tjäna pengar för att ge har gjort att effektiv altruism ibland jämställs med denna strategi. I stället bör effektiv altruism definieras som en metod - att göra så mycket gott man kan med hjälp av rationalitet och evidens.

Ett annat problem med Singers bok är att han beskriver de effektiva altruisterna som känslokalla och distanserade, vilket skapar skepsis. Exempelvis invänder Sam Sundberg i OBS (1/10 2015) att det är en dålig strategi "att motarbeta de psykologiska mekanismer" som faktiskt får oss att engagera oss.

Men det är en felaktig bild av de flesta effektiva altruister. Det finns ingen motsättning mellan långt driven rationalism och värme och entusiasm.

 

STEFAN SCHUBERT

Filosof vid London School of Economics

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida