Expressens musikkritiker Gunilla Brodrej. Foto: Ylwa YngvessonExpressens musikkritiker Gunilla Brodrej. Foto: Ylwa Yngvesson

Expressens musikkritiker Gunilla Brodrej.

 Foto: Ylwa Yngvesson
Max Martin. Foto: Chris PizzelloMax Martin. Foto: Chris Pizzello
Max Martin. Foto: Chris Pizzello
Cecilia Bartoli. Foto: Linda WikströmCecilia Bartoli. Foto: Linda Wikström
Cecilia Bartoli. Foto: Linda Wikström

Gunilla Brodrej: "Vad tillför Polarpriset?"

Publicerad

Både Cecilia Bartoli och Max Martin är värdiga pristagare. Men återigen missar Polarpriset chansen att sporra en musikalisk utveckling, menar Gunilla Brodrej.

Det är lite lustigt hur besläktade många av Max Martins låttitlar är med somliga arior som den italienska mezzosopranen Cecilia Bartoli har på sin repertoar. När Kelly Clarkson sjunger "My life would suck without you" eller Taylor Swift gör "We are never ever getting back together" utplånas nästan skillnaderna mellan populärt och klassiskt. Barockmusikens hjärta och smärta låter visserligen subtilare genom de otroliga koloraturerna, de bedövande vackra melodierna och de susande sensträngarna. Men tränger man in i texterna hittar man samma kärleksplågor.

Precis som sina populärmusikaliska systrar är Cecilia Bartoli en generös och karismatisk sångerska. En italiensk Malena Ernman. Första gången hon trollade med mig privat och professionellt var i samband med en intervju 1998 i Stockholm. Till skillnad från populärmusikens artister spelar hon inte diva.

Hon ÄR en briljant barocksångerska. Max Martin ÄR en gudabenådad låtmaskin.

 

Priset tillför ingenting

 Men låt oss lägga bort artigheterna.

Polarpriset är vad det är. Man behöver inte vara en listig musikförläggartyp som Stikkan Anderson för att kunna räkna ut att den enda chansen Stikkan Andersons namn och skivbolag Polar music har att inte försvinna in i skuggorna långt bakom Abba är att det här landet (och möjligen en skärva av världen) en gång om året, med benäget bistånd från prisframräckaren Carl XVI Gustaf, hedrar hans minne på en tv-sänd gala. Och vi som skriver och rapporterar kommer jobba gratis som prisets marknadsavdelning.

Beslå mig gärna med avundsjuka, men vi som står här med armarna i kors och är skeptiska förfäktar fortfarande den vilda idén om att ett så stort pris som Polarpriset (en miljon per pristagare) borde förändra någonting, sporra en utveckling, inspirera musikerna. Tillföra någonting.

Priset utses bland annat av representanter från de svenska musikförläggarna och Sveriges kompositörer och textförfattare. Då är det inte så smakfullt att det går till en svensk musikproducent och låtskrivare som Max Martin.

Men då glömmer vi bort den i grunden ganska enkla ambitionen med det här priset. En härlig galafest.

Kulturredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag