Teshigawara leder in i en dansad tankedikt. Foto: MATS BÄCKER
Teshigawara leder in i en dansad tankedikt. Foto: MATS BÄCKER

Göteborgsoperan visar rörliga bilder

Publicerad

DANS. Teshigawara. Tranquil/Metamorphosis Av Saburo Teshigawara Göteborgoperans danskompani. 2.10 t.

 

Nutida dans anses alltjämt svår och smal. Är för att den är så djupt personlig? Så utlämnande för sina upphovsmän och -kvinnor? Vår tids mest betydelsefulla koreografer är väsensskilda och betraktaren måste koppla om hela sitt mottagarsystem inför olika verk, som Teshigawaras.

Japanske Saburo Teshigawara arbetar poetiskt och filosofiskt och hans verk är totala och rörliga bilder med starkt emblematisk karaktär. Mer bildkonst än dans; orörliga sänks dansare ner från ovan/rymden/himlen hängande som ikoner. Kristus eller Buddha, med de diskret korsade fötterna på de "flygande" dansarna i mildrött och ljust blått påminns betrakatren om världens religiösa bilder.

På golvet/marken/jorden fladdrar dansarnas kroppar som fjärilar när de inte stilla, stilla ruvar som puppor i sömn. Dans, scenbild, ljus - Saburo Teshigawara gör allt själv. Så är det också ett och helt. Musik och ljud är likaså en egen sammansmältning där kompositören Tim Wright omsluter Bach, Debussy och Messiaen med ett bygge av klanger och tryckande svirr.

Det helt nya verket "Tranquil" ser ut att ansluta till "Metamorphosis" som skapades 2014 för Göteborgs-Operan, som under Adolphe Binders ledning lyckats knyta den internationella koreografins stora namn till rikets andra stad. Exklusivt och inte alltid populärt, men konstnärligt sett värdefullt för dansen, dansarna, danspubliken. Nu drar Binder vidare till Tanztheater Wupperal för att ta hand om arvet efter Pina Bausch, koreografen som vände ut och in på teaterns förhållande till dansen.

"Tranquil" återknyter till cirkel och spiral som bilder, men utvecklar dansens kraftfulla sving med armar och axlar som präglar också "Metamorphis". I lätta skjortor i ljusa pasteller, unisex som så ofta, ser dansarna ut som fjärilar - en uråldrig symbol, på grekiska "psyke", som också betyder själ och andedräkt. I japansk bildkonst återges fjärilar ofta, och kan symbolisera en död person. Teshigawaras sätt att använda tolkningsbara bilder för att betrakta tid, stillastående eller föränderlig, är långt från västerlandets fartblindhet. Göteborgsoperans dansare, ett förnämligt kompani, hanterar hans språk excellent, både när de rör sig sakta som larver, och när de lyfter på smattrande vingar. Med grafisk tydlighet och poetisk lätthet öppnar Teshigawara till en värld som är till den grad hans egen att den blir möjlig att gå in i för alla. Alla som vill, förstås, och kan finna den lyssnande koncentration som kan lotsa betraktaren in i en dansad tankedikt.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag