Markus Schwartz i rollen som Geronino tillsammans med kören i "En turk i Italien". Foto: Daniel StrandrothMarkus Schwartz i rollen som Geronino tillsammans med kören i "En turk i Italien". Foto: Daniel Strandroth
Markus Schwartz i rollen som Geronino tillsammans med kören i "En turk i Italien".  Foto: Daniel Strandroth
Carl Ackerfeldt och Teresia Bokor. Foto: Daniel StrandrothCarl Ackerfeldt och Teresia Bokor. Foto: Daniel Strandroth
Carl Ackerfeldt och Teresia Bokor. Foto: Daniel Strandroth
Carl Ackerfeldt som Poeten. Foto: Daniel StrandrothCarl Ackerfeldt som Poeten. Foto: Daniel Strandroth
Carl Ackerfeldt som Poeten. Foto: Daniel Strandroth

Glänsande smart om tuppig manlighet

Publicerad

Rossinis "En turk i Italien" är ett ormbo av frejdig 1800-talsexoticism som sällan spelas i Sverige.

Hanna Höglund dras med av farten i en självmedveten operakomedi där poeten ställs i centrum.

Med sin sexige turkiska furste, sina frejdiga romer och en fet dos haremsdamsromantik är Rossini-operan ”En turk i Italien” ett ormbo av tidig 1800-talsexoticism.

 

LÄS MER: Skilsmässoopera som liknar skolpjäs 

 

Det är fler än jag som undrat varför progressiva Läckö slottsopera med Catarina Gnosspelius och Simon Phipps i spetsen sätter upp det här i Sverige sällan spelade verket. Hur skulle det liksom kunna bli bra? När till och med titeln klingar politiskt inkorrekt?

Och så har det ändå blivit så lyckat.

Orientalismerna är bortmotade genom att lyfta verket till metanivå. Allt är fantasier i en västerländsk poets huvud. En författare (barytonen Carl Ackerfeldt) vars blivande komiska drama kräver sina klyschor för att publik och teaterchef ska bli tillfredsställda.

 

Lars Bethke och Catarina Gnosspelius moderniserar Rossini

I Lars Bethkes regi och koreografi och Gnosspelius nya svenska översättning blir allt lika självmedvetet som roligt. Karaktärerna går till poeten för att få sina repliker. Och på så sätt pyser luften ur nattståndna nyckelscener som den där turkiske prins Selim försöker få italienske, försmådde Geronio att sälja sin lättfotade fru Fiorilla till honom (ja, ni hör ju vad det är för slags story) i utbyte mot tre nya.

Poeten Prosdocimo har därmed gått från originalets periferi till Läckö slotts center stage och har modellerats helt runt Carl Ackerfeldts gängliga gestalt. Ackerfeldt, som gjorde den manliga huvudrollen i förra årets superfina ”Det går an”, är på scen nästan hela tiden. Och det är klokt. Säkrare sångare och aktör är svårt att finna på Sveriges unga operascen i dag.

Det är svårare att vara kvinna i den här uppsättningen. Detta trots att rollerna knappast är osynliga och dessutom begåvats med rekordsnygg kostym av Lehna Edwall Velander. Här fladdrar inga barmar i djupa dekolletage i onödan. Det är kostym, hatt och knallröd, hellång tyllklänning med lång ärm och strumpbyxor som gäller. Men Annie Fredrikssons olyckligt kära Zaida och Teresia Bokors Fiorilla får se sig överskuggade av en radda självlysande män i en opera som till stora delar är en stilstudie i tuppig manlighet oavsett nationalitet.

 

LÄS MER: Hanna Höglund - "Det går an" är sommarens bästa opera

 

Markus Schwarz

Nils Gustén ger sin Selim sensuell glans i basstämman. För Wiktor Sundqvists pudelrockande unga älskare Narciso med vaxat bröst och bling i naveln känner man oväntad sympati. Och så är det basbarytonen Markus Schwartz som gör sin Geronio till en fullödig, löjlig, rolig och vek människa - kanske den största prestationen av alla. Rossini är tonsättaren som älskar snabba löpningar och peppriga trioler och kräver extrem tajthet, ja fullständig symbios av sångare och orkester. Schwarz Rossini sitter i ryggmärgen, han snubblar aldrig på sextondelarna och under dirigenten Phipps levererar Läckö klassisk höftvickar-Rossini vars uppvarvningar, nerväxlingar och uppvarvningar igen känns i magen.

Rossini lovar sällan några oanade djup i sina operor. Inte på det sätt som en Mozart-buffa hintar om. Och det finns något befriande i det. Det är ingen som har illusioner om Stor Konst när man gör Rossini. Just därför trillar man in i det av bara farten.

 

OPERA

En turk i Italien

Av Gioacchino Rossini

Libretto Felice Romani

Läckö slott, Lidköping

Speltid 2.4 t.

Hanna Höglund är författare och medarbetare på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag